Hoe betaal ik een particulier uit?

Beste, ik ben een eenmanszaak, ingeschreven bij de KvK en beschik uiteraard ook over een BTW nummer.

Mijn werkzaamheden kan ik niet alleen af, hier heb ik dus af en toe iemand voor nodig, die persoon wil natuurlijk wel een vergoeding. Hoe betaal ik als eenmanszaak een particulier uit op basis van commissie? Dus hij of zij beheerd een aantal dagen een website, hij of zij schrijft af en toe eens een artikel.

Wat heb ik als eenmanszaak van hem of haar nodig, hoe zit het met de BTW? Etc. Etc. Wie kan mij, of heeft hiervoor een handige website. Ben wel gaan zoeken maar helaas zie je soms door de bomen het bos niet meer op het Internet.

11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Hallo Richard,

Als opdrachtgever geef je de uitbetaalde bedragen aan de Belastingdienst op via een IB47/49 formulier. Dit doe je als je opdrachtnemer niet bij jou in dienst is en deze persoon de werkzaamheden niet verricht als ondernemer.
De opgave wordt gebruikt door de Belastingdienst bij het beoordelen van de aangifte Inkomstenbelasting van deze persoon. Informatie over de opgave en het IB47/49 formulier vind je op http://bit.ly/TRHAzD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Richardvdm
11 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (2)

Je kunt het beste een VAR aanvragen. Dit is een "Verklaring Arbeids Relatie". Zelf heb ik hier ook mee gewerkt. Ik heb sites gevonden waar je alle informatie vindt.

http://www.uniforce.nl/var/verklaring+arbeidsrelatie?utm_source=adwords&utm_medium=tekstadvertentie%2Fvar&utm_term=var&utm_content=var&utm_campaign=var&gclid=CIDo7c6nkrQCFUdZ3godU2EANQ

http://www.mkbservicedesk.nl/2759/wat-var-verklaring.htm

http://www.ondernemeneninternet.nl/var-verklaring.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een VAR is nodig als je als ZZP-er jezelf aan een ander bedrijf wilt verhuren.
De vraagsteller heeft echter het omgekeerde probleem: hij wil particulieren voor hem laten werken en uitbetalen. Daarvoor zouden deze particulieren zich ook moeten inschrijven bij de K.V.K. en een BTW nummer aanvragen.
Het is daarna nog maar zeer de vraag of ze na inschrijving een VAR kunnnen krijgen als ze alleen maar de vraagsteller als opdrachtgever hebben.
Tenzij deze particulieren zèlf ingeschreven zijn zit er weinig anders op om deze particulieren contant uit je particuliere kas te betalen zonder deze kosten in jouw bedrijfsboekhouding op te nemen.
De bedragen voor de diensten hoeven ook niet zo hoog te zijn als de kosten die ZZP ers rekenen: er mag geen BTW op rusten en jij moet over jouw eigen inkomen (waar de betaling uit afkomstig is) al inkomstenbelasting betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Feitelijk is dit dus zwart betalen, maar dat is het probleem als je als bedrijf met particulieren werkt...