Mag ik met een V.O.F. van mijn winst bedrijfsinvesteringen doen?

Het geval is als volgt:
Ik heb een bepaalde winst vanuit mijn V.O.F. waarvan ik graag een zakelijke laptop zou willen kopen om volgend jaar verder te gaan met de business. Dat zou betekenen dat er vrijwel geen winst meer overblijft. Mag dit?
Zo ja, hoe werkt het dan verder met afschrijven en bijvoorbeeld de belasting die ik over de winst moet betalen. Komt die dan te vervallen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een investering heeft niets te maken met je winst investeren doe je van je vermogen en afschrijven doe e via de winst en verlies rekening.
ronron1212
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Je winst is dat wat uit je winst en verliesrekening blijkt. Investeren is echt iets anders dat doe je via je bank en heeft iets te maken met je balans. Volgend jaar schrijf je een deel van je investering af dat gaat via de winst en verlies rekening. dat geld geef je dan dus niet uit maar zijn dan wel kosten, Hierdoor gaat je winst omlaag en komt een deel van het geïnvesteerde geld weer in de bank
Als ik het goed lees heb je zo aan het einde van het jaar, als je alle kosten van je opbrengsten hebt afgetrokken, een bedrag over. Van dit bedrag wil je graag een laptop kopen, die je zult gebruiken voor je werk. Mag dit?
Ja, dit mag. Als je hem nog ten laste wilt laten gaan van 2013 moet je hem voor het nieuwe jaar hebben (factuurdatum dus nog in 2013).

Afschrijven:
Als deze laptop (incl. toebehoren) meer kost dan 450 euro, dan moet je deze activeren (hij gaat naar de materiele vaste activa). Je moet hem dan in 5 jaar afschrijven, je verspreidt de aankoopkosten daardoor over 5 jaar. Als je hem niet het hele jaar al hebt, dan schrijf je af naar rato. Bijvoorbeeld als je hem vanaf 1 dec had, dan is de afschrijving 1/12 van een normaal jaar. (In het laatste jaar zal het dan 11/12 van een normaal jaar zijn.)
Kost hij minder dan 450 euro dan gaat hij gewoon naar de kosten (computerkosten, kantoorkosten, kleine aanschaffing, iets in die geest).

De invloed op je te betalen belastingen:
Als je winst eerst nog €600 is en je koopt een laptop van €600 (per 1 dec) wat dan? Je betaalt dan minder belasting, maar omdat je over de laptop af moet schrijven, wordt deze geen nul. Want de afschrijving zal zijn 600/5 jaar = 120/12 maanden = 10 euro minder winst (€590). Maar in jaar 2, 3 ,4 en 5 zal je winst 120 euro per jaar minder zijn en in het laatste jaar 110 euro. Spreiding van kosten kan gunstiger zijn.
Is hij minder dan 450 euro, dus 420, dan verlaag je je winst direct met dit bedrag.
Maar... het hier om hele kleine bedragen. Mocht je in aanmerking komen voor het zelfstandigenaftrek (met zo'n kleine winst lijkt het mij niet dat je er 1225 uur aan besteed hebt) , dan heb je een vrijstelling van ruim 7000 euro.

Conclusie: Ja je mag investeren in een nieuwe laptop. Als hij in 2013 gekocht is, komt hij in de Verlies en winstrekening te staan of deels als afschrijvingskosten of als volledig als computerkosten. Het bedrag gaan ten laste van je winst. Als je hem pas in 2014 koopt, dan kan je deze niet meer verwerken in 2013. Maar mocht je daardoor een verlies hebben over 2014 (dus bij de aangifte daarover), dan wordt de winst ter zijner tijd verrekend met 2013.

Vraag eventueel hulp bij het invullen van je aangifte.