Is het slim om een auto te kopen in de maand december van mijn bedrijfswinst?

Het is december 2012 en ik heb 20.000 euro op mijn zakelijke rekening staan. Dit wil ik investeren in een auto.
Maar omdat ik de auto in 5 jaar moet afschrijven moet ik toch nog inkomstenbelasting betalen over die 20.000 euro.
Klopt dat?
Maar als ik eerst inkomstenbelasting over die 20000 moet betalen kan ik die auto niet meer kopen.
Wie heeft voor mij hierover uitleg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Een investering is geld dat inderdaad wordt afgeschreven. Dat betekend dat je het in de jaren dat je het afschrijft dus in de winst en verlies rekening brengt. Het investeren is dus niet het opvoeren van kosten in het jaar dat je de investering doet in jou geval je koopt een auto je geeft geld uit maar dat is geen verlies of wel kosten. Dus je winst blijft 20.000. Op je balans komt namelijk alleen maar die post terug en niet in je winst en verlies rekenig.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!!!
Dus een auto kopen van 20.000 euro is niet slim omdat ik straks belasting moet betalen over die 20.000 euro.
Kort door de bocht gezegd: ik ga dit jaar 1/3 belasting over 20.000 euro betalen, dan houd ik iets van 13.000 euro over. Dat kan ik nu beter een auto kopen van 13.000 euro.
Klopt deze simpele redenering?
ronron1212
11 jaar geleden
Ja simpel gezegd is dat zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan snap ik t... dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder en duidelijk. Maar de andere antwoorden gaven ook een goede uitleg.

Andere antwoorden (3)

Kopen in December is een goed plan als het past binnen je bedrijfsvoering.
Let wel op dat je pas in januari of later de auto laat leveren, dat scheelt in de verkoop omdat het bouwjaar een jaar later is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je 20.000 euro op je rekening of 20.000 euro winst? ALs je 20.000 euro op je rekening hebt staan die tot je bedrijfsvermogen behoort, hoef je daar geen inkomstenbelasting (box3) over te betalen. Je moet belasting betalen over de winst die je maakt. Heb je 20.000 euro winst gemaakt? Dan is het niet zo dat je 1/3 deel daarvan belasting betaalt. Dat is afhankelijk van zaken zoals : heb je recht op de heffingskorting, zelfstandigenaftrek etc. Als je recht hebt op de zelfstandigenaftrek (MKB,e.d) dan betaal je slechts een gering bedrag aan belasting.
Investeren: je koopt nu een auto van stel 15.000 dan kun je alleen de afschrijving (waardevermindering) over de maand december nog in mindering brengen op de winst. Fiscaal is het nut hiervan dus beperkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie.
Ik heb 20000 op mijn rekening staan. ik heb dit jaar 50000 euro winst gemaakt. Ik dacht om de belastingdruk wat te verlichten de aanschaf van een nieuwe auto naar voren te schuiven. Ik snap dat de hoogte van de afdracht afhankelijk is van diverse factoren zoals heffingskorting, zelfstandigenaftrek e.d.. en ik heb al aardig wat geïnvesteerd dit jaar.
Ik zal ook mijn boekhouder vragen wat slim is.
Als je enige inkomen als starter in 2012 winst uit onderneming is en de winst is € 50.000 dan betaal je - na aftrek van zelfstandigenaftrek en startersaftrek - aan de Belastingdienst € 11.512 aan inkomstenbelasting, premieheffing en premie zorgverzekeringswet.

Begin 2013 komt daar de voorlopige aanslag 2013 nog bij voor ongeveer hetzelfde bedrag. Dus je hebt eigenlijk te weinig geld om van je geld een auto te kopen.

Je doet er goed aan om de belasting te reserveren zodat je niet in de knel komt door het inhaaleffect van de te betalen bedragen aan de belastingdienst.
Ik ga er van uit dat je de omzetbelasting al hebt betaald.