Geen recht op WW, maar wel jaren premie betaald...?

Ik ben in 2005 een eigen bedrijf (grafische vak) begonnen en in 2008 kwam de klad in de omzet en viel mijn inkomen vrijwel naar nul terug. Ik heb 35 jaar bij een baas gewerkt en al die jaren netjes premie WW betaald. Ik krijg geen WW premie omdat ik te lang eigen baas ben geweest. Omdat mijn vrouw werkt (1300 netto per maand) krijg ik ook geen bijstand. Weet iemand wie deze onzin heeft bedacht en is er onder u iemand die hier ook ervaring mee heeft en een mooie oplossing heeft gevonden?

Toegevoegd na 2 minuten:
ik bedoelde natuurlijk dat ik geen WW-uitkering krijg, ipv WW premie...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien is de IOAZ iets voor u?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas niet. Mijn vrouw verdient net iets meer dan de toegelaten € 1544,- bruto. Het gaat mij overigens niet zozeer om het 'recht op een uitkering' maar om het onrecht dat bestaat over het jaren betalen van een premie waarvoor je dus niets terugkrijgt en eigenlijk wordt gestraft omdat je je nek uitsteekt en een eigen bedrijf begint. Vreemd eigenlijk in een land waar een 'ondernemers-partij' als de VVD het grootst is....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
diezelfde VVD vindt uitkeringen in het algemeen onzin omdat 'iedereen die wil gewoon kan werken'.

Het beste antwoord

Je had je als ondernemer ook vrijwillig kunnen verzekeren voor de WW. nu zijn er volgens mij weinig ondernemers die dit doen gezien de mentaliteit van ondernemers die ervan overtuigd zijn met hun werk tot aan het pensioen door te gaan.
Dat je 35 jaar lang premie hebt afgedragen doet hier niets aan af. Hierop kan je je niet meer beroepen.
Voor mijn gevoel klopt dit van geen kanten, echter zijn er aan een WW uitkering een set regels verbonden waardoor ondernemers 9 van de 10 keer aan het kortste eind trekken.

In Den Haag weten ze niet hoe het echte leven in elkaar zit gezien ze zelf een lekker loontje hebben en als ze hun baan vaarwel zeggen maandelijks een flink bedrag aan 'wachtgeld' krijgen.

Het voelt onrechtmatig, en daar kunnen we helaas niets aan veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar geen inkomensverzekering afsluiten is niet een kwestie van mentaliteit, maar van kosten. Is het terecht dat je als kleine ondernemer ca. 1000 euro premie betaald in 3 maanden. Dan kan je dat net zo goed sparen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kwam ik uit op 150 per maand. Ik heb echter ook nooit een verzekering afgesloten omdat ik niet van plan was te stoppen met het bedrijf en het dus zag als een overbodige verzekering. Die 150 per maand kon ik inderdaad beter sparen of investeren. Dat is ook de algemene mentaliteit die ik om mij heen zie bij ondernemers.
Het is een keuze die je maakt als ondernemer. Je kiest tussen kosten maken voor iets waar je vanuit gaat nooit gebruik van te maken of het risico te lopen op de blaren te zitten als het toch misgaat.
Stukje ondernemersrisico lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het probleem er een beetje inzit dat er in Nederland een mentaliteit heerst: (ik zie het aan mijn eigen familie en vrienden) je bent ondernemer, dús je hebt veel geld. Het lijkt me voor partijen als de PvdA en het CDA vanuit sociaal perspectief logisch als ze proberen ook oog te hebben voor (veel!) ondernemers die nauwelijks de touwtjes aan elkaar kunnen knopen, ook al werk je nog zo hard (en dat doe ik!). Denk maar eens aan al die kleine winkeliers die platgedrukt worden door groot winkelbedrijven, startende ondernemers die nul op het rekest krijgen voor kredieten bij de banken (die ook weer enorme bergen boter op hun hoofd hebben!). Al eerder sprak ik over de uitgaven die de overheid doet waar je grote vraagtekens bij kan zetten. En dan heb ik het nog niet over die grote Moloch die Europa heet....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het absoluut met je eens. Echter moet ik de eerste ondernemer ook nog tegenkomen die op een verjaardag verteld dat het zakelijk heel erg slecht gaat. Als ik een mindere periode heb is mijn antwoord ook altijd "wel goed, maar kan altijd beter".
Dat de banken economisch herstel tegenwerken is inderdaad ook niets nieuws, zolang de directeur maar boven de Balkenende norm kan blijven graaien. Investeren in het MKB blijft blijkbaar een groter investeringsrisico dan geld stoppen in een pot voor Griekenland waarbij de kans dat er terugbetaald gaat worden tegen de 95% loopt. Om niet helemaal off topic te raken... Er is volgens mij geen echte oplossing. Je zou natuurlijk wel een BBZ aanvraag kunnen doen bij de gemeente. Al loop je dan waarschijnlijk ook tegen de problemen aan omdat je vrouw een inkomen heeft boven bijstandsniveau.

Andere antwoorden (2)

De redenering is simpel: toen je zelfstandige werd, ben je vrijwillig gestopt met werken in loondienst en daarmee vervalt je recht op ww.

Onze regeringen vinden dat 1300 euro een prima (minimum) inkomen is, dus recht op bijstand heb je ook niet.

De regels rond WW en andere uitkeringen zijn de laatste tientallen jaren fors aangescherpt onder leiding van de diverse rechtse partijen, met als voornaamste argument dat er te veel mensen van de regelingen profiteren.

Samengevat komt het er op neer dat (den haag vindt dat) jij vrijwillig werkeloos bent en blijkbaar niet wilt werken. Er is tenslotte werk zat! (volgens datzelfde den haag)

(In de krant stond laatst een artikel dat er voor elke werkgeschikte nederlander ongeveer 21 uur werk is, dus die redenering klopt van geen kant.)

Hoe dan ook: ik wens je veel succes bij het vinden van een nieuwe baan, of het weer leven inblazen van je eigen zaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Terecht zijn de regels aangescherpt, want men geeft in dit land elke lantarenpaal die brandt een uitkering. Of de gemeente Amsterdam: 800000 euro voor een feestje 'ter herdenking van de afschaffing van de slavernij'(!) Hoe kom je erop!
Waar het mij omgaat is de discrepantie tussen het betalen van een WW-premie (weet je hoeveel dat is in 35 jaar!) en het nooit hebben betaald van enige premie en door een 'regel' recht hebben op een uitkering. Dáár zit mijn irritatie. Ik snap ook wel dat er mensen zijn die rechtens asiel wordt verleend en dan moeten leven.
Enne...een baan zoeken in dit RTL/SBS/Veronica-land?
Kom op zeg, ik ben 60 jaar en dan tel je al 20 jaar niet meer mee....
ja dat kan heel goed kloppen. WW geldt niet voor zelfstandigen. Zelfstandigen vallen met heel veel sociale zekerheden gewoon buiten de boot en moeten het maar zelf oplossen.

er is geen mooie oplossing, behalve heel hard werken. alleen als het inkomen van uw vrouw onder het bijstandsniveau voor samenwonenden valt kunt u wellicht toch nog bijstand aanvragen voor het verschil van haar inkomen en het bijstandsniveau