Geen recht op WW, maar wel jaren premie betaald...?

Ik ben in 2005 een eigen bedrijf (grafische vak) begonnen en in 2008 kwam de klad in de omzet en viel mijn inkomen vrijwel naar nul terug. Ik heb 35 jaar bij een baas gewerkt en al die jaren netjes premie WW betaald. Ik krijg geen WW premie omdat ik te lang eigen baas ben geweest. Omdat mijn vrouw werkt (1300 netto per maand) krijg ik ook geen bijstand. Weet iemand wie deze onzin heeft bedacht en is er onder u iemand die hier ook ervaring mee heeft en een mooie oplossing heeft gevonden?

Toegevoegd na 2 minuten:
ik bedoelde natuurlijk dat ik geen WW-uitkering krijg, ipv WW premie...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je had je als ondernemer ook vrijwillig kunnen verzekeren voor de WW. nu zijn er volgens mij weinig ondernemers die dit doen gezien de mentaliteit van ondernemers die ervan overtuigd zijn met hun werk tot aan het pensioen door te gaan. Dat je 35 jaar lang premie hebt afgedragen doet hier niets aan af. Hierop kan je je niet meer beroepen. Voor mijn gevoel klopt dit van geen kanten, echter zijn er aan een WW uitkering een set regels verbonden waardoor ondernemers 9 van de 10 keer aan het kortste eind trekken. In Den Haag weten ze niet hoe het echte leven in elkaar zit gezien ze zelf een lekker loontje hebben en als ze hun baan vaarwel zeggen maandelijks een flink bedrag aan 'wachtgeld' krijgen. Het voelt onrechtmatig, en daar kunnen we helaas niets aan veranderen.

De redenering is simpel: toen je zelfstandige werd, ben je vrijwillig gestopt met werken in loondienst en daarmee vervalt je recht op ww. Onze regeringen vinden dat 1300 euro een prima (minimum) inkomen is, dus recht op bijstand heb je ook niet. De regels rond WW en andere uitkeringen zijn de laatste tientallen jaren fors aangescherpt onder leiding van de diverse rechtse partijen, met als voornaamste argument dat er te veel mensen van de regelingen profiteren. Samengevat komt het er op neer dat (den haag vindt dat) jij vrijwillig werkeloos bent en blijkbaar niet wilt werken. Er is tenslotte werk zat! (volgens datzelfde den haag) (In de krant stond laatst een artikel dat er voor elke werkgeschikte nederlander ongeveer 21 uur werk is, dus die redenering klopt van geen kant.) Hoe dan ook: ik wens je veel succes bij het vinden van een nieuwe baan, of het weer leven inblazen van je eigen zaak.

ja dat kan heel goed kloppen. WW geldt niet voor zelfstandigen. Zelfstandigen vallen met heel veel sociale zekerheden gewoon buiten de boot en moeten het maar zelf oplossen. er is geen mooie oplossing, behalve heel hard werken. alleen als het inkomen van uw vrouw onder het bijstandsniveau voor samenwonenden valt kunt u wellicht toch nog bijstand aanvragen voor het verschil van haar inkomen en het bijstandsniveau

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100