Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe lang moet ik in loondienst zijn voordat ik zelfstandige in bijberoep mag worden?

Ben momenteel nog niet ingeschreven als werknemer of als zelfstandige. Wil voornamelijk een zaak oprichten, maar de sociale bijdragen schrikken me een beetje af.
vb. Als ik morgen werk vind, mag ik me dan overmogen inschrijven als zelfstandige?

Toegevoegd na 37 minuten:
Belgische vraag...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
752

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel hoeft alleen als je ondernemer bent. (De uitzonderingen laat ik even buiten beschouwing).

Je bent ondernemer als je goederen of diensten levert, hier een vergoeding voor vraagt, regelmatig deelneemt aan het normale economische verkeer, meer dan 1 opdrachtgever hebt en je werkzaamheden naar eigen inzicht kunt uitvoeren.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden
Over wat voor sociale bijdragen heb je het dan?

Je mag naast je gewone baan gewoon iets doen om bij te verdienen.
Zolang je dat invult op je belastingformulier is er niks
aan de hand.

Pas als die bijverdienste goed loopt en je een eigen zaak wil beginnen, dan zijn er andere regels, maar voorlopig
hoef je niets bijzonders te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat dit antwoorden uit NL zijn?
Het is dus vooral gericht aan het BE-gedeelte van deze site.
'Sociale bijdragen' en 'zelfstandige in bijberoep' zijn hier vaste begrippen.
Computoon
11 jaar geleden
Ja, dit zijn antwoorden uit Nederland... dit is ook een Nederlandse site. Misschien is het handig om bij vragen erbij te vermelden dat ze betrekking hebben op de Belgische wetgeving, als dit het geval is.
je mag je altijd inschrijven bij de kamer van koophandel en het ligt er maar net aan in welke beroepen sector of je veel sociale lasten hebt. Ik ben zelfstandig ondernemer in de kinderopvang branche, dat valt onder de gezondheidssector en dan ben je bv niet btw plichtig. Minder sociale verplichtingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding