Moet ik een creditfactuur op een ander grootboeknummer boeken?

Mijn omzet boek ik op grootboeknummer 8000 t/m 8010. Dat is allemaal heel duidelijk. Nou moet ik een klant crediteren, maar dat kan denk ik niet op één van deze grootboeknummers. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Je kunt een creditnota op een van die nummer zetten als het om een verkoop gaat van een van die grootboeknummers. Dus als je de verkoop op een van die grb nummers hebt gezet kun je het daarop ook debiteren.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik in mijn boekhouding kijk, dan zie ik dat de grootboeknummer alleen type credit is. Hij is niet van het type debit. Betekent dat ook dat ik dit grootboeknummer niet kan gebruiken?
ronron1212
11 jaar geleden
ja dat klopt omdat het omzet rekeningen zijn maar een credit factuur kan je daar op debiteren.
Een credit factuur is meestal een correctie op een eerder gestuurde debet factuur. Door de factuur op dezelfde grootboekrekeningen te boeken, corrigeer je daarmee ook de juiste rekeningen in je administratie.

De in de creditfactuur begrepen btw mag je weer terugvorderen van de fiscus.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik in mijn boekhouding kijk, dan zie ik dat de grootboeknummer alleen type credit is. Hij is niet van het type debit. Betekent dat ook dat ik dit grootboeknummer niet kan gebruiken?
Computoon
11 jaar geleden
Het grootboekrekeningnummer is voor de inrichting van de administratie inderdaad 'type credit', omdat het een omzetrekening is. Zo moet je bij de inrichting ook opgeven of iets een balans- of een resultatenrekening is. Maar je moet er gewoon 'debet' op kunnen boeken in het geval van creditnota's, anders zou je ze niet op een correcte wijze kunnen verwerken. Een uitgaande creditfactuur is immers een correctie op de omzet en de correctie moet dus ook op een omzetgrootboekrekening plaatsvinden.
Het is gebruikelijk om een creditfactuur op hetzelfde grootboekrekeningnummers te boeken, maar dan met een negatief bedrag. Dus met een min-teken ervoor (of erachter, afhankelijk van je boekhoudsoftware). Dus net alsof je een gewone verkoopfactuur inboekt, maar dan met alle bedragen negatief.
Dus credit op de omzetrekening (8000 t/m 8010) maar dan negatief boeken. Hetzelfde geldt voor de eventuele BTW (indien van toepassing).

Ik boek een creditfactuur altijd als volgt (ik ben boekhouder):

Debiteur -/- 119,00 Debet
Aan omzet -/- 100,00 Credit
Aan af te dragen BTW -/- 19,00 Credit

Met -/- wordt dus het minteken bedoeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
"hetzelfde" moet natuurlijk "dezelfde" zijn.