Kan ik bij mijn eigen vrouw (ZZP-er) in loondienst?

Mijn vrouw heeft een eigen bedrijf en ik ben in loondienst 'voor een baas'. Ik wil meer klussen zelf gaan doen (vergelijkbaar met die van mijn vrouw).

Nou vraag ik me af wat de beste constructie hiervoor is.

* Kan ik VOOR mijn vrouw werken (die ZZP-er is)? Dat via haar facturering e.d. verloopt?;
* Ben ik dan verplicht mijzelf in te schrijven als zelfstandige of kan ik gewoon 'huisman' zijn?
* Wat is belastingtechnisch de beste constructie?

Hoop dat iemand mij op weg kan helpen!
Vriendelijke groet!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere mogelijkheden. Een loondienst is mogelijk, maar er zijn ook andere vormen mogelijk. Ik heb ze hieronder opgesomd.

Als u 'partner' in de fiscale zin van het woord bent, u bent gehuwd of voldoet aan een van de andere eisen van het fiscaal partnerschap, dan kan u het volgende doen:

1. U mag tot maximaal €5000 als vergoeding van uw partner ontvangen. De vergoeding is voor u niet belast, maar voor de partner niet aftrekbaar van de winst.

2. Als u daarbij tenminste 525 uur meewerkt in de onderneming, dan is er een een aftrekpost op de inkomstenbelasting van uw partner. Zij mag dan minstens 1,25 % en maximaal 4% aftrekken, afhankelijk van de hoeveelheid uren die u werkt. Let op: uw beloning mag niet meer dan €5000 zijn.

Ik heb twee opmerkingen bij bovenstaande opties:
• Het geldt uiteraard alleen maar voor kleine beloningen
• Het lijkt er niet op dat u daadwerkelijk mee wilt werken, maar eerder zelfstandig opdrachten wilt doen. Als de beloning klein blijft zal dit voor de Belastingdienst geen probleem zijn, maar er ontstaan wel juridische vragen (over aansprakelijkheid, belastingstatus) bij de opdrachtgevers. Dus wellicht niet de beste optie.

3. Als de beloning hoger dan €5000 is, en deze is zakelijk, dan spreekt de belastingdienst van een meewerkbeloning. Afhankelijk van de aard van de werkzaamheden is het dan zo dat de beloning bij u belast is als loon, of als resultaat uit overige werkzaamheden.

4. Als het er uiteindelijk op lijkt dat u meer dan 20 uur per week aan het werk bent, dan is het ook een optie om een VOF met uw vrouw op te zetten. U bent dan beiden zelfstandig ondernemer, en u kan dan beiden gebruik maken van de ondernemerskortingen. Dat kan uit fiscaal oogpunt een hoop opleveren. Win wel informatie in van een fiscalist, want de Belastingdienst kijkt doorgaans met een kritisch oog naar deze man-vrouw firma's.

Samenvattend: afhankelijk van de aard en de grootte van de werkzaamheden zijn er een aantal opties, met verschillende fiscale en juridische gevolgen. Ik vind het vanaf hier moeilijk om te beoordelen of u mee kan werken bij uw vrouw. Het lijkt er namelijk op dat u toch vooral zelfstandig aan de slag gaat. Als u er serieus werk van wilt maken, raadpleeg dan een fiscalist (en een jurist) om te kijken welke opties reëel zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor deze info. Ik zal sowieso onze voor- en nadelen van een VOF bekijken.

Andere antwoorden (3)

Ik zou eens gaan kijken of er geen mogelijkheid is om van haar eenmanszaak een VOF te maken. Zodat de zaak van jullie beiden wordt. Dat brengt voordelen met zich mee, maar ook nadelen. Misschien kun je een boekhouder in de arm nemen en eens alle voors en tegens tegen elkaar afwegen?

Als jij voor je vrouw gaat werken als freelancer, moet je een btw-nummer aanvragen, zelf belasting betalen over het geld dat je van haar krijgt.
Als je voor je vrouw gaat werken in loondienst, krijgt zij de lasten (belastingen), verzekeringen, etc.

Onder een VOF komt het geld gezamenlijk binnen en is er geen sprake van loon betalen aan elkaar.
Wel zijn jullie (meen ik) beiden hoofdelijk aansprakelijk voor evt. faillissement. (mogen hopen dat dit nooit gebeurt).

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik weet is dat een ZZP-er geen personeel heeft, dus je kan nooit voor je vrouw gaan werken !
zzp-er is een zelfstandige zonder personeel...
als je vrouw dat wél wil, zal ze haar bedrijf moeten veranderen (zzp-er kan niet - eenmansbedrijf kan niet)
wat wel kan is dat je klant van je vrouw wordt als zij een administratiekantoor runt. dat kan wel.
zodra je officieel klusman wordt met officiële facturen, dan zal je je moeten inschrijven bij de KvK en uiteraard belasting betalen, niet vergeten, heel belangrijk, achteraf geeft dat grote problemen.
als je niet officieel klusman wordt maar 'er bij klust', dan weet ik niet wat verstandig is.

de kvk kan je hier ook bij helpen.
soms zijn er voor startende ondernemers bijeenkomsten die zeer nuttig kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is onzin: -1. ZZP'ers werken meestal onder de ondernemingsvorm 'eenmanszaak', sommigen onder een besloten vennootschap. Beide ondernemingsvormen kunnen gewoon personeel aannemen. Sterker nog: er bestaat in Nederland geen ondernemingsvorm waarbij het onmogelijk is om personeel aan te nemen. De benaming ZZP'er zegt dus niets over de ondernemingsvorm. Sterker nog: ZZP'ers zijn dus ZZP'ers totdat ze personeel aannemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nielx : bedankt ! alsof ik het ter plekke verzin... dit is mij uitgelegd door ZZP-ers !
't klinkt ook erg logisch hoor: een zzp-er mét personeel !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, een zzp-er met personeel is een zmp-er ;-)
Als aanvulling op de vorige post:

5. Aangezien je in loondienst bent is alles al geregeld: ww, mogelijk pensioen, ziektekosten, etc.

Je hoeft jezelf niet in te schrijven in de kvk als je naast je baan neveninkomsten verdient. Meld aan je opdrachtgevers dat je namens jezelf handelt en geen btw-nummer hebt. Dan mag je ook geen btw vragen, en je hoeft het ook niet af te dragen. Je stuurt je klanten netjes een factuur en zij betalen netjes via de bank op je eigen rekeningnummer.

De neveninkomsten kun je opgeven bij je inkomstenbelasting.

6. Persoonlijk zou ik vanuit je vrouw haar bedrijf werken waarbij je als meewerkend familielid fungeert. Geef dit wel op aan de kvk, heeft verder geen nadelige gevolgen. Dan stuurt je vrouw de factuur, waarbij ik er dan wel van uit ga dat je samen mag genieten van de opbrengsten.

Genoeg mogelijkheden zou ik zeggen.

Succes en werkze!