mag ik het behalen van een BE rijbewijs opvoeren als kosten voor mijn bedrijf (Hovenier) en tevens hiervan de BTW aftrekken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (1)

Nee. Kosten voor het halen van een rijbewijs zijn zog. gemengde kosten, die zowel een zakelijk als prive-element in zich hebben.

Het rijbewijs B-E is een "diploma" waarvan het prive-voordeel groot is. De kosten zijn daarom niet aftrekbaar als zakelijke kosten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Van de site van de Belastingdienst:

"Zakelijk of privé?

Het komt voor dat bepaalde kosten naast een zakelijk karakter ook een persoonlijk karakter hebben, bijvoorbeeld doordat uzelf of een ander er als privépersoon voordeel van heeft. Dit zijn de zogenoemde gemengde kosten. Van deze kosten is uitsluitend het zakelijke deel aftrekbaar. Als het persoonlijke karakter van die kosten overheerst, dan zijn die kosten in het geheel niet aftrekbaar.

Voorbeelden van gemengde kosten waarvan alleen het zakelijke deel aftrekbaar is van de winst:

@ huurkosten van een pand dat is verdeeld in een zakelijk en privégedeelte
@ onderhoudskosten van een pand dat bestaat uit een zakelijk en een privégedeelte
@ telefoonkosten
@ een auto van de zaak

Voorbeelden van gemengde kosten die niet aftrekbaar zijn, zijn:

@ het behalen van een diploma waarvan u buiten de onderneming in belangrijke mate profiteert (rijbewijs)
@ kosten in verband met uw gezondheid (pedicure, zorgverzekering)

Kosten die geen enkel zakelijk karakter hebben, kunt u niet van de winst aftrekken."
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord. Ik had dit ook al gelezen. Maar aangezien ik een BE rijbewijs (aanhanger) nodig hebt voor mijn zaak en in dit stuk alleen gesproken wordt over een rijbewijs vroeg ik mij af of hier dit wel voor geldt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het geldt natuurlijk JUIST voor BE. Aan je vrachtwagenrijbewijs heb je privé niet veel!
Computoon
8 jaar geleden
Sesbian: de kosten samenhangend met alleen de aanhanger (E dus) zou ik (als ik belastinginspecteur zou zijn, wat ik niet ben) goedkeuren als zakelijke kosten (inclusief de aftrek van de BTW) voor een hoveniersbedrijf. Natuurlijk kan tegengeworpen worden, dat het privevoordeel is dat je er ook een zware caravan mee kunt trekken. Maar in tegenstelling tot B (wat "iedereen" heeft) is het halen van E zeker niet algemeen meer. De vraag is hoe je die kosten zou moeten afsplitsen van die van B, als je de opleiding gelijktijdig volgt. Die zijn zeker niet aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dat voor beide standpunten wat te zeggen valt, dus zowel het idee dat E zakelijk is, als dat je er privé ook iets aan hebt. Misschien kun je een schatting maken van hoe groot het zakelijke en privé deel is? Maar ik zou het navragen bij de inspecteur, of jurisprudentie zoeken. Misschien is het beter om te beginnen met het laatste, ik heb iets dergelijks gehad maar dan met de aftrek voor zorgkosten waarbij ik de kosten voor m'n rijlessen had opgedeeld in algemeen gebruikelijke kosten en meerkosten vanwege mijn handicap (aangepaste lessen zijn erg duur) en die meerkosten had opgevoerd. Bij controle bleef de inspecteur volhouden dan dit soort kosten nooit aftrekbaar waren en dat ook nooit waren geweest, tot ik het zaaknummer gaf van de zaak die de jurisprudentie had gecreëerd waar ik mijn aangifte op had gebaseerd en ik toch gelijk bleek te hebben. Ik bedoel maar: je kunt beter zélf je huiswerk goed dan erop vertrouwen dat iemand anders het wel weet.