Mag je in je eentje een stichting runnen zonder mede bestuurders?

Op veel sites staat dat je een stichting in je ééntje mag oprichten. Er staat meestal ook bij dat je verplicht een bestuur moet aanstellen. Nu wil ik een ideeel doel realiseren in Afrika maar kan geen mensen vinden die mij willen helpen met de stichting. Mag ik dus in mijn eentje het bestuur vormen en de stichting geheel alleen runnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen probleem. Ik zou, voordat je allerlei moeite doet, eens vrijblijvend met een notaris overleggen. Die kan je prima vertellen hoe 't moet en wat er nodig is (niet veel). Voor zo'n 300 euro ben je wel klaar.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik zou om te beginnen even bij de KvK informeren: http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/overzicht-van-alle-rechtsvormen/de-stichting/
Die notarissen kosten vaak een hoop geld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, een notaris kost geld, maar om een stichting op te richten, heb je er nu eenmaal een nodig.

Het beste antwoord

JA dat kan zoals jij omschrijft. Ik heb zelf ook een stichting met 1 bestuurslid. Ik.

Dit soort stichtingen worden meestal opgezet om geldstromen te sturen en inzichtelijk te maken. Met deze stichting kon ik een rekening openen en ontstaat er transparantie en vertrouwen naar donateurs, sponsoren e.a.

Wanneer je alleen je eigen tijd in wil brengen voor een goed doel, dan zou ik dit alles vermijden. Gewoon lekker doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je het vermijden als je alleen eigen tijd inbrengt? Het kost niet veel tijd en geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke nogmaals bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga inderdaad even met notaris praten. Juist om dezelfde reden als waarom jij een stichting hebt ga ik het ook doen. Puur voor overzichtelijkheid en vertrouwen bij sponsoren.

Andere antwoorden (1)

Het kan wel. De wet verlangt niet dat het bestuur van een stichting uit meer dan één persoon bestaat. De vraag is alleen: waarom dan al die moeite? Het oprichten van een stichting (inclusief de gang langs notaris en kamer van koophandel) kost geld en moeite. Daarna betaal je elk jaar contributie voor de gunst om te mogen staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Waarom zou je?