Welke extra administratieve lasten hebben ondernemers door de stijging van het btw percentage van 19 naar 21%?

Ik las zoiets op internet maar er stond geen omschrijving of zoiets erbij..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

de administratieve lasten nemen hierdoor niet toe voor de ondernemer. wel is het bedrag dat hij aan de belastingdienst moet afdragen hoger.

De lasten voor de ondernemer nemen alleen toe indien hij de verhoging van de BTW niet of slechts gedeeltelijk in de verkoopprijs door berekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus op magische wijze verandert overal het getal en ook de uitkomst van bedrag x btw%? Natuurlijk zitten er kosten aan, als alles digitaal verloopt, er maar in een stukje code 19% staat en de ondernemer dit zelf aan kan passen zal het minimaal zijn, maar toch zijn ze er.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooit is geloof ik de BTW van 18 naar 18,5% BTW gegaan. Dat was de eerste keer dat halve percenten werden gebruikt en moest vrij snel ingevoerd worden. Dat was helemaal een dure grap omdat veel software helemaal niet ingesteld was op een cijfer achter de komma. Er moest toen dus code herschreven worden.
ronron1212
10 jaar geleden
Mrtomaat die kosten vielen nog al mee hoor Financiele software heeft altijd al 2 cijfers achter de komma
paulus811
10 jaar geleden
Das niet waar ronron, wat je schrijft gold niet voor btw percentages. Ik kan me de aanpassing in ons financiële systeem nog herinneren
ronron1212
10 jaar geleden
Ik heb dit in geen ekel financieel systeem meegemaakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron En wat bedoel je daarmee te zeggen?
Nou dat betekent een prijsstijging op elk product, dus alle prijzen in de winkel moeten aangepast worden. Daarnaast moet in elk document en elk stukje softwarecode waar 19% staat of waar met 19% gerekend wordt aangepast worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
De totaalprijs hoef je natuurlijk niet te laten stijgen, maar dan wordt het nog meer gereken en dus nog meer kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt mij ook de grootste administratieve verandering. Dat was ook de reden dat veel winkeliers de prijzen niet meteen gingen veranderen maar dat geleidelijk deden.
paulus811
10 jaar geleden
Nee de totaalprijs hoef je niet te laten stijgen. Wat dan zeker niet stijgt is je winst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:D
Qua administratieve lasten is er 1 aspect vaak onderbelicht geweest: de BTW verhoging werd in feite met terugwerkende kracht ingevoerd. Normaliter wordt het BTW bedrag uitgerekend op de factuurdatum. Maar bij de verhoging van 19 naar 21% is besloten dat het geldt voor de periode waarin de dienst geleverd wordt.

Dus stel dat ik op 1/1/2012 een dienst vooruit in rekening heb gebracht voor het gehele jaar, dan wordt een deel van de dienst geleverd in de periode met het nieuwe BTW percentage. Voor de maanden waarvoor het nieuwe BTW percentage van toepassing is, moest er dus een correctie plaatsvinden. Dit betekent dat er een correctiefactuur gemaakt moest worden, het geld moet geincasseerd worden van de klanten en vervolgens dat geld weer afgedragen worden aan de overheid.

Kortom: een hoop administratief werk, terwijl je er niets aan overhoud, behalve frustraties bij klanten.