Welke extra administratieve lasten hebben ondernemers door de stijging van het btw percentage van 19 naar 21%?

Ik las zoiets op internet maar er stond geen omschrijving of zoiets erbij..

Weet jij het antwoord?

/2500

de administratieve lasten nemen hierdoor niet toe voor de ondernemer. wel is het bedrag dat hij aan de belastingdienst moet afdragen hoger. De lasten voor de ondernemer nemen alleen toe indien hij de verhoging van de BTW niet of slechts gedeeltelijk in de verkoopprijs door berekend.

Nou dat betekent een prijsstijging op elk product, dus alle prijzen in de winkel moeten aangepast worden. Daarnaast moet in elk document en elk stukje softwarecode waar 19% staat of waar met 19% gerekend wordt aangepast worden. Toegevoegd na 4 minuten: De totaalprijs hoef je natuurlijk niet te laten stijgen, maar dan wordt het nog meer gereken en dus nog meer kosten.

Qua administratieve lasten is er 1 aspect vaak onderbelicht geweest: de BTW verhoging werd in feite met terugwerkende kracht ingevoerd. Normaliter wordt het BTW bedrag uitgerekend op de factuurdatum. Maar bij de verhoging van 19 naar 21% is besloten dat het geldt voor de periode waarin de dienst geleverd wordt. Dus stel dat ik op 1/1/2012 een dienst vooruit in rekening heb gebracht voor het gehele jaar, dan wordt een deel van de dienst geleverd in de periode met het nieuwe BTW percentage. Voor de maanden waarvoor het nieuwe BTW percentage van toepassing is, moest er dus een correctie plaatsvinden. Dit betekent dat er een correctiefactuur gemaakt moest worden, het geld moet geincasseerd worden van de klanten en vervolgens dat geld weer afgedragen worden aan de overheid. Kortom: een hoop administratief werk, terwijl je er niets aan overhoud, behalve frustraties bij klanten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100