ik wil met iemand anders diensten leveren aan bedrijven moet ik me dan bij de kvk aanmelden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor diensten wil je leveren dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt af van het soort diensten dat je levert. Valt het onder de vrije beroepen (vertalingen bijvoorbeeld), dan hoef je je niet in te schrijven bij het KvK, anders wel.

Antwoorden (2)

Als je voor je zelf gaat beginnen en dus facturen met btw gaat versturen moet je je inschrijven bij de KvK daar krijg je dan ook direct een btw nummer.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt niet direct een BTW-nummer van de kamer van koophandel. Die krijg je een of twee weken later van de Belastingdienst. Bij een eenmanszaak is het BTW-nummer overigens wel te voorspellen. Bij een VOF niet.
ronron1212
11 jaar geleden
het wordt toch direct afgehandeld dus is het sneller dan vroeger eerst inschrijven kvk dan belastingdienst en ook wachten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen hoeft zich in te schrijven bij de KvK, ook krijg je van de KvK geen BTW-nummer.
ronron1212
11 jaar geleden
Beste Widar de nieuwe wet op de kamer van 2009 zijn zelfs gemeentes , universiteiten en overheden verplicht zich in te schrijven bij de KvK. Bij de KvK wordt bij inschrijving zins 2009 ook direct het btw nummer gerealiseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen met vrije beroepen hoeven zich niet in te schrijven bij het KvK. Het hangt dus van het soort dienst af wat er geleverd gaat worden. Zelfs een BTW-nummer hoef je niet te hebben, als je winst onder een bepaald niveau blijft.
ronron1212
11 jaar geleden
Beste Widar ook mensen met vrije beroepen moeten zich vanaf 2010 inschrijven bij de KvK. Van de btw weet je pas als je werkt en dan nog heb je een nummer voor de btw,
Inschrijving nieuwe groepen Sinds januari 2010 moeten een paar groepen ondernemers zich inschrijven in het Handelsregister die dat voorheen niet hoefden. Onder andere eenmanszaken en maatschappen in de vrije beroepen en in de land- en tuinbouw en verenigingen van eigenaars. Hoort u bij een van deze groepen, maar heeft u uw onderneming of rechtspersoon nog niet geregistreerd? Download dan direct het inschrijfformulier om u alsnog in te schrijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dat wist ik nog niet en ik heb zelf nog wel een vrij beroep. Maar ik stond dan ook al ingeschreven. Mijn excuses in ieder geval, ik loop weer eens achter.
Als je bedrijfsmatig, dus vanuit een onderneming, diensten aan wilt bieden, ongeacht of het consumenten of bedrijven, moet je je inschrijven bij de kamer van koophandel.

Maar het is ingewikkelder dan dat. Je zegt dat je het samen met iemand anders wil gaan doen. Je krijgt dan te maken met de ondernemingsvorm die jullie willen gaan gebruiken. Gaan jullie als twee eenmanszaken beginnen, of willen jullie als vereniging onder firma (VOF) aan de slag? En hebben jullie al een overeenkomst over hoe jullie omgaan met winst (en belangrijker:verlies)? Gewoon 50/50, of afhankelijk van de hoeveelheid tijd die jullie erin gestoken hebben? En wie houdt dat bij? Wat is de maximale tekenbevoegdheid? Bij een VOF is het immers zo dat de een ook voor de ander mag tekenen, maar dat jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn. Dus als je zakenpartner besluit om een lening van een ton af te sluiten, en hij vertrekt voorgoed uit Nederland, dat jij dat mag betalen. Ook moeten jullie goed regelen hoe en onder welke voorwaarden jullie uit elkaar gaan.

Een bezoekje aan de Kamer van Koophandel helpt jullie aan informatie met wat jullie rekening moeten houden. Daar komen ook dit soort zaken aan bod. En hoe jullie je uiteindelijk in moeten schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt van 't soort dienst af of dat moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een onderneming gaat drijven, moet je je inschrijven bij de KvK. Als je geen onderneming gaat drijven, hoeft dat niet. Het type dienst (m.a.w. vrije beroepen) maakt sinds 2008 niet meer uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima en uitgebreid antwoord! Als je iets gaat leveren tegen geld moet je dat formeel vastleggen en daar BTW over rekenen en afdragen aan de belastingdienst. Je moet je dan ook inschrijven bij de kvk en het melden bij de belastingdienst. Dat heeft, zoals alles, voor- en nadelen. BTW die je betaald over inkopen voor je bedrijf, kun je verrekenen met wat je moet betalen over je inkomsten. Verder heel goed dat nielx aangeeft na te denken over de vorm! Heel belangrijk als je samen met iemand die onderneming gaat opzetten.