mag je een winkel weggeven aan je dochter als je bijna faiiliet bent?

mijn baas is bijna faiiliet ,heeft erg veel schulden en nu geeft ze haar dochter 1 van de 3 winkels zodat ze werk houd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Nee dat kan niet zo maar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ze is nog niet faiiliet
Poet
10 jaar geleden
Dit betekent dat de crediteuren nog eens extra benadeeld worden omdat vermogen (=een winkel) wordt weggesluisd voordat een curator het resterende vermogen eerlijk kan gaan verdelen over de crediteuren, die toch al niet het geld gaan krijgen dat ze zouden moeten krijgen.
Maar inderdaad: die crediteuren hebben zelf kennelijk nog niet de actie ondernomen om een faillissement aan te vragen hetgeen dus dit soort risico's voor hen oplevert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat dacht ik al,ik krijg zelf nog veel achterstallig salaris.kan ik hier ergens aangifte van doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vlak voor een faillissement waarde onttrekken aan een bedrijf cq gezonde onderdelen wegsluizen mag niet zomaar. Ik zou juridisch advies inwinnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor je achterstallig salaris zou ik concat opnemen met het UWV. Het UWV is niet alleen voor de WW uitkering. In bepaalde situaties kan het UWV de salaris betaling ovenemen. Het UWV wordt dan een schuldeiser bij je werkgever, dit alles ter berscherming van de werknemers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/als_er_nog_geen_uitspraak_van_de_rechter_is.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank jullie wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
omdat er in die winkel heeeeel veel zwart word gedaan dus als ze die overhouden heeft dochter en papa toch nog werk.de winkel was een vof en nu op dochters naam een bv slim he

Antwoorden (2)

Je mag schenkingen doen aan je kinderen, tot een bepaald bedrag belastingvrij, denk dat een winkel ruim daarboven gaat. Dus dat wordt veel belasting betalen voor dochter
10 jaar geleden
Ja, maar die beslissing kan worden teruggedraaid door de curator als de baas daadwerkelijk failliet gaat.

Uit de Faillissementswet, artikel 45:
"In geval van benadeling door een rechtshandeling om niet, die de schuldenaar heeft verricht binnen één jaar vóór de faillietverklaring, wordt vermoed dat hij wist of behoorde te weten dat benadeling van de schuldeisers het gevolg van de rechtshandeling zou zijn. "

Dit is de zogeheten faillissementspauliana.

Dingen die hieronder vallen zijn bijvoorbeeld:

"•het verstrekken van (extra) zekerheden aan crediteuren, vaak onder dwang van de crediteur
•het verkopen van goederen en zaken aan "derden" onder de marktprijs (risico van bankbreuk)
•in sommige gevallen het verkopen van activa tegen executiewaarde
•het afboeken van een vordering van een crediteur tegenover betaling in natura in de vorm van goederen en zaken met een geschatte tegenwaarde van de vordering"

"Het kan voor de ondernemer in sommige gevallen een strafbaar feit opleveren en daarnaast kan de curator na het uitspreken van het faillissement de rechtshandelingen terugdraaien, met alle consequenties van dien. "
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank u dit is een fijn antwoord