Nee. Is geen verplichting uit enige wet en ook geen verplichting uit veruit de meeste statuten.

Er is formeel ook geen sprake van "terugkoop" want het aandeel is nooit "verkocht" door de BV maar "uitgegeven", du is er sprake van het inkopen/innemen van eigen aandelen.

In theorie zou je het vooraf statutair hebben kunnen vastleggen. Maar dan nog: een bedrijf hoeft lang niet altijd in staat te zijn om eigen aandelen in te kopen en een eenmaal geplaatst maatschappelijk kapitaal kan ook niet zo maar worden verlaagd

Aandeelhouders daarentegen kunnen wel een aanbiedingsplicht hebben, maar dan worden de aandelen niet aan de BV aangeboden maar aan de overige aandeelhouders. Die overige aandeelhouders hebben overigens geen afname- of aankoopverplichting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, bij een BV . Dus aandelen zijn in bezit van meerdere mensen of rechtspersonen ( andere BV's of holding's ). Nee geen inkoop verplichting of het moet al vast gesteld zijn bij uitgifte ( maar dat zou in conflict kunnen komen met de fiscus ? ) Ja , bij een NV , die op de beurs genoteerd staat en daar weer van af wil dan moet de NV al z'n aandelen Vd beurs halen dus inkopen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, inderdaad niet verplicht. Tenzij statuten iets anders vermelden.

Maar ik vermoed dat je vraag op het volgende doelt: als de aandelen van een beursgenoteerd bedrijf (per definitie NV) op de beurs voor een beurskoers te koop zijn die lager ligt dan de intrinsieke waarde, dan kan het duidelijk in het financiële belang van de aandeelhouders zijn dat het bedrijf de eigen aandelen begint terug te kopen.

Dit is het geval als (1) er netto winst overblijft nadat alle noodzakelijke onderhoudsinvesteringen gedaan zijn, (2) de onderwaardering van de eigen aandelen op de beurs ten opzichte van de intrinsieke waarde zo aanzienlijk is dat verdere investering van die restwinst in het eigen bedrijf waarschijnlijk een lager rendement oplevert dan verwacht kan worden van terugkoop van de eigen aandelen.

Onder die omstandigheden is een bestuur moreel/financieel verplicht om de restwinst te gebruiken voor het terugkopen van de eigen aandelen, omdat dat dan het beste resultaat oplevert voor de eigenaren/oorspronkelijke kapitaalverschaffers van het bedrijf: de aandeelhouders.

Dit is echter slechts een moreel/financiële verplichting die voortkomt uit de onderlinge functies en verhoudingen tussen respectievelijk het bestuur en de aandeelhouders binnen een onderneming. Het is niet een juridisch afdwingbare plicht.

Twee goede informatiebronnen over het financieel juiste terugkoopbeleid van de eigen aandelen zijn:

- De 'letter to shareholders' van Warren Buffett aan de aandeelhouders van Berkshire Hathaway over fiscal year 2011 (hier is de directe link - het begint op pagina 5/6: http://www.berkshirehathaway.com/letters/2011ltr.pdf );
- Het boek 'De Basis van het Beleggen' van Holland Invest.