Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

internet- en telefoonkosten op naam van privé aftrekken met zap-zaak?

Ik bn ZZP er die thuis werkt. Mijn internet- en telefoonkosten staan op naam van privé maar worden ook zakelijk gebruikt. Mag ik hier een percentage van nemen als aftrek? Of moet het hiervoor op naam van de zaak staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandig om contact op te nemen met de belastingdienst.
Deze hebben vast een berekeningssleutel voor deze gedeelde posten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik heb deze vraag eerder beantwoord. Zie hieronder mijn reactie:

Ik maak uit het verhaal op dat u alleen een zakelijk abonnement heeft, zonder daarbij een extra privé-abonnement, en dat dit afgesloten is voor het adres waarop u ook woont.

De wet is expliciet over het telefoonabonnement (artikel 3.16 lid 2a van de Wet op Inkomstenbelasting 2001 - bron 1). Deze is in principe privé en valt niet af te trekken van de winst. De zakelijke belminuten daarentegen weer wel (zie de bron 2). Maar u mag dus niet een bepaald percentage toeschrijven aan het bedrijf.

Het internet en het tv-abonnement staan niet expliciet genoemd, maar het is aannemelijk dat de Belastingdienst dezelfde systematiek volgt als bij de telefonie. Dus: de abonnementskosten zijn privé, de zakelijke gebruikskosten zijn aftrekbaar. Maar ja, wie heeft er nog een Internet/televisie-abonnement waarbij er verbruikskosten zijn.
Als u het hier niet mee eens bent, en u kan redelijkerwijs bepalen welk percentage (van de tijd/de bandbreedte?) u uw televisie en internet zakelijk gebruikt, dan kunt u dat deel als kosten opvoeren. U kunt bij de aangifte aangeven dat u van de Belastingdienst een expliciete uitspraak wil. Of u kan natuurlijk afwachten wat zij er bij een eventuele controle van vinden.

Ik wil overigens nog even aangeven dat ik de kans dat de Belastingdienst een gedeeltelijke zakelijke aftrek accepteert klein acht: mijns inziens vallen die onder de algemene kosten voor het houden van een werkruimte in huis zoals gedefinieerd in artikel 3.16 lid 1.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding