Is het toegestaan als ondernemer een ander bedrijf te contacteren via de post over je services?

Officieel sta ik niet ingeschreven bij de KvK omdat dit -nog- niet nodig is en ik mijn inkomsten als hobby matig mag invullen bij de belastingaangifte.
(voor zover dit mee zou kunnen spelen bij jullie antwoorden)

Ik zou dus graag bedrijven laten weten dat ik bepaalde services aanbied. Daarom wil ik een commerciële brief sturen met daarbij toegevoegd een flyer en visitekaartje.

Mag dit? Ik weet dat er wel regels liggen op het versturen van e-mails (spam).

Maar hoe zit dit met het versturen van brieven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Helemaal vrij ! Hou het gericht . Liever klein en doeltreffend . En herhaal , en bel evt na bij een aantal mogelijk interessante afnemers . En vraag dan voor een 5 minuten gesprekje . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In schrijven KVK is nog geen noodzaak , maar wordt het serieus en maak je omzet , zodat je boven de btw vrijstelling uit komt wel dan wel zo gewenst . Maar eerst zien of de bal wil rollen , zo ja dan kan je snel inschrijven de kosten daarvoor zijn nu laag of zelfs niks .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inschrijven bij de KvK is wel noodzakelijk. Zoals je ziet aan mijn reactie hieronder. Wat betreft BTW vrijstelling en omzet, dit heeft niets met de KvK te maken. Hier gaat de belastingdienst over. Op het moment dat je commerciële brieven gaat versturen wordt dit niet meer als hobby gezien, en heb je gewoon een Kvk nummer nodig.
Het valt niet onder spam, maar bij Bedrijfscorrespondentie ben je wettelijk verplicht je KvK nummer te vermelden.
Succes

Toegevoegd na 2 uur:
Onder bedrijfscorrespondentie vallen brieven, e-mails, facturen, offertes, brochures, faxberichten en uw website. Reclame-uitingen horen hier niet bij.

Verplicht om te noemen

De wet schrijft voor dat u in ieder geval uw KvK-nummer noemt. Zo weet uw klant met wie hij zakendoet. Noemt u dit niet, dan riskeert u een boete en kan het ongemerkt vervelende juridische gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw aansprakelijkheid
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk en aardig maar de KvK raadt mij aan om mij nog niet te laten inschrijven en het gewoon 'hobbymatig' te blijven doen. Omdat ik niet aan de eisen voldoe: "minimaal 18 uur" en "meer dan 10000 per jaar verdienen". Dus ik kan mij niet inschrijven, maar ik mag ook geen reclame versturen. Handig..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt natuurlijk ook niet..
Je noemt het ook geen bedrijfscorrespondentie! Je kunt gewoon als particulier iemand aanschrijven en je
diensten aanbieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kun je je wel inschrijven ook als je minder dan 18 uur werkt?!
Zelfs mijn man heeft een KVK nummer als vrijberoep, terwijl hij er nu niets mee doet.
Ja, dat mag. De regels over spam gelden alleen voor berichten aan particulieren. Post, email en telefoontjes aan bedrijven zijn helemaal vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongevraagde mail valt wel degelijk onder spam. Het bellen van eenmanszaken is ook niet toegestaan zonder het belmeniet register te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Robinma: ik mag iedereen bellen die ik wil en ik mag
iedereen schrijven die ik wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk mag dat. Maar op het moment dat je je diensten gaat aanbieden aan willekeurige eenmanszaken en particulieren zonder het register te raadplegen ben je gewoon strafbaar bezig.
De boetes van de opta liegen er niet om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je een paar dingen doorelkaar haalt.
En anders moet je maar eens een duidelijke bron
geven, waaruit blijkt dat je niet je diensten
mag aanbieden. Dit antwoord krijgt een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit algemene kennis voor een beetje ondernemer. En vind het niet nodig om voor anderen te gaan googlen.
Je mag een brief schrijven naar iedereen die je wilt.
Het is op geen enkele manier verboden om brieven te schrijven.

Maar daar waar ik werkte gooiden wij alles wat maar een beetje
naar reclame riekte........onmiddelijk in de prullenbak.

Maar natuurlijk is het toegestaan een brief te schijven naar ondernemers om
je diensten aan te bieden.

Toegevoegd na 3 uur:
Wat niet mag is spamberichten versturen.

https://www.spamklacht.nl/wat-is-spam/