hoe komt een restaurant aan leveranciers?

hallo, hoe komt een restaurant aan zijn leveranciers eigenlijk vlees/groente/wijn/drank etc? kan iemand hier een uitgebreid antwoord op geven? Ook heb ik iets gehoord dat meeste restaurants contract hebben met bierbrouwerij en hoe zit dat dan in elkaar?

Toegevoegd na 39 minuten:
HOe zit dat bij de KVK?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

als startend ondernemer moet je je in eerste instantie registreren bij de kamer van koophandel. Dit heeft verder niets te maken met je leveranciers, is puur administratief.

wat betreft inkoop en leveranciers zal een slimme ondernemer een vergelijking maken tussen verschillende aanbieders. Er zijn tal van horeca slagers, groentegroothandels, drankleveranciers etc. Hij zal dan een afweging moeten maken tussen prijs en kwaliteit en eventuele andere voorwaarden. Als een ondernemer het slim speelt kan hij korting afdwingen door kenbaar te maken dat hij overweegt om voor een concurrent te kiezen. Per onderneming verschilt het sterk of er gebruik wordt gemaakt van veel verschillende leveranciers of voornamelijk bij een groothandel als Slirgo of ISPC.

Wat brouwers betreft zou het kunnen zijn dat je een contract hebt met een brouwerij. De ondernemer heeft dan bijvoorbeeld financiële steun gekregen bij het opzetten van het bedrijf, of pacht het pand of de bar van de brouwer. Daar tegenover stelt de brouwer dan voorwaarden zoals minimale bier afzet en uiteraard het schenken van het desbetreffende bier.

Een beetje duidelijk zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste antwoord tot nu toe, dus een + van mij. Iemand zit weer stevig te minnen, maar deze vraag is breed te beantwoorden.

Andere antwoorden (3)

Restaurants kopen bij de groothandel. Ze kunnen via het internet bestellen of gaan bij de groothandel, bijvoorbeeld de Metro, langs.

Bierbrouwerijen bezitten veel restaurants en cafes. De panden dus. Jij mag voor hun wel een cafe of restaurant beginnen, maar ze eisen dat jij alleen hun bier schenkt en eisen een bepaald percentage van de omzet. Haal je een bepaalde omzet niet, dan krijg je problemen. Met de brouwerij. Ze zullen je tot de laatste cent uitknijpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe komen zij aan die groothandel dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een groothandel bezoeken. Je moet wel ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en die inschrijving meenemen als je de groothandel bezoekt. Een groothandel kun je zoeken door gewoon in het telefoonboek te kijken. Of via internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een eigen bedrijfje hebt, sta je normaal gesproken bij de Kamer van Koophandel. Je kunt er ook altijd binnenlopen voor kosteloos advies en zij kunnen je helpen een bedrijfje op te zetten. Met het inschrijvingsbewijs ga je naar een groothandel en vraagt of je er mag inkopen. Als dat mag krijg je een pasje van de groothandel.
Restaurant kopen bij de groothandel, visafslag. Voor sommige cafés gaat het verhaal met contracten met de bierbrouwer op bij restaurants is dat haast of niet het geval.

Toegevoegd na 55 minuten:
Bij de KvK de kamer van Koophandel moet iedere ondernemer zijn ingeschreven.
ronron1212
12 jaar geleden
Zodra je een bedrijf begint moet je je inschrijven bij de kamer van koophandel.
Zodra je daar ingeschreven staat ben je vaak te vinden
in allerlei adreslijsten.
De groothandels maken hier gretig gebruik van en bombaderen je met reclamefolders en een pasje zodat je de boodschappen bij hen kunt halen of laten bezorgen. Bij ons heb je de sligro, hanos en distrivers enzo in de buurt.
Je hebt soms speciale groothandel voor de horeca en weer andere zijn gericht op verzorgtehuizen enz.
Wat contracten betreft denk ik dat je het volgende bedoeld;Ik werk bij een zorg instelling met meerdere huizen in verschillende plaatsen. Als we alle 5 tehuizen bij 1 leverancier bestellen dan krijg je korting enzo kun je als café of instelling je voordeel mee doen.
En idd sommige horeca gelegenheden zijn aan gesloten bij een bierbrouwerij zodat ze alleen dat merk bier verkopen enzo ook weer korting krijgen op de inkoop prijs.