Wat kost het gebruik van een letter of credit?

Voor het importeren van goederen word vaak een 'letter of credit' gebruikt. Nu kan ik wel vinden wat dat is maar de kosten voor het gebruik hiervan zijn erg onduidelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Dit is afhankelijk van heel veel factoren.
Vanuit welk land wil je importeren, wat wil je importeren, de hoeveelheid, hoe wil je importeren, wat is de waarde etc etc.

Er zijn sowieso meerdere partijen aanwezig:
1. De koper, degene die het krediet opent.
2. De krediet-openende bank waar het krediet geopend wordt.
3. De verkoper, de begunstigde.
4. De kredietadviserende bank

Welke vorm kies je?
Er zijn drie vormen van documentaire accreditieven:
Bij het kasaccreditief betaalt de adviserende bank onmiddellijk na controle en goedkeuring van de voorgeschreven documenten het betreffende bedrag.
Bij het negotiatie-accreditief trekt de exporteur een wissel op de bank van de importeur of een derde partij. Vervolgens claimt de bank van de exporteur het betaalde bedrag bij de bank van de importeur of een derde partij. De remboursbank is een door de openende bank aangegeven partij, bij wie de negotiërende bank het betaalde bedrag kan claimen
Bij het acceptaccreditief vindt de betaling niet plaats bij inlevering van de documenten, maar op een in het accreditief genoemd tijdstip.

Meer is te lezen op Export.nl (van Fenedex)