Waarom zijn winkels dicht op zondag?

Is dat nog steeds vanwege het Christelijk geloof, of heeft het inmiddels een andere reden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Dit komt door de oorsprong dus de christelijke argumenten, maar de kleinere bedrijfjes kunnen zich hier moeilijk tegen wapenen (zeggen ze). Ze moeten dan de hele week zonder weekend te hebben in de winkel staan anders kunnen ze niet concurreren.

Zelf ben ik net als jou van mening dat deze argumenten hopeloos verouderd zijn. Als je ondernemer wil zijn dan heb je hier gewoon rekening mee te houden. Take it or leave it.

Ik denk dat het niet lang meer gaat duren voordat iedereen dit zelf mag beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niet alle winkels zijn (alle) zondag(en) dicht. Er zijn genoeg koopzondagen.

Verder is Nederland een van oorsprong Christelijk land dat inderdaad de zondag aanhoudt als rustdag en als dag waarop je geen geld 'mag' verdienen. Verder kan je je natuurlijk afvragen of het verantwoord is om alle dagen van de week te werken, omdat ieder persoon rust nodig heeft - niemand kan ertegen om voor een lange termijn altijd maar door te werken. Iedereen buigt er uiteindelijk onder. De oorsprong van het gesloten zijn van winkels op zondag ligt in ieder geval wel in het Christelijk geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige winkels in sommige plaatsen zijn elke zondag open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat niet alle winkels dicht zijn weet ik, daarom heb ik ook heel bewust "winkels" geschreven en niet "de winkels" of "alle winkels". Dat alle dagen werken niet gezond is staat toch los van de zondag, als elke winkel nou zelf mag weten welke dag(en) ze dicht zijn dan kunnen ze zich veel beter verspreiden over de week. Ik denk dan wel aan een maximum aantal dagen of uren dat ze open mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets, dat zei ik toch ook? ;) Lees mijn eerste zin maar eens. @Wannabee, dat je dat al zei had ik niet direct opgepikt, maar het kan ook geen kwaad het nog even extra te benadrukken denk ik. ;) Daarbij is het denk ik wel praktisch dat alle winkels op dezelfde dagen geopend zijn, want als ze allemaal om de beurt open zijn lopen ze ook omzet mis. Als ik naar de stad naar winkel A moet en ik kom toevallig langs winkel B en zie daar iets leuks, dan ga ik dat kopen, ook al had ik dat van tevoren helemaal niet bedacht. Als winkel B nou net die dag dicht was geweest, had ik het artikel waarschijnlijk niet eens gezien en sowieso niet gekocht. Als winkel A en winkel B op dezelfde dag dicht zijn, is dat dus alleen maar gunstig voor beide winkels. Doordat ze beide op dezelfde dagen open zijn (en daarmee ook gesloten), krijgen ze naast de klanten die sowieso al naar de winkel wilden komen óók nog klanten die er toevallig langslopen en denken: "Hé, dat is handig!" of "Hé, dat is leuk!"
Ivana
12 jaar geleden
Juist Muf-muf. Goed gezien. Daarom zijn in winkelcentra winkels ook verplicht om gelijktijdig open en gesloten te zijn. In een winkelcentrum kan dat als verplichting worden opgelegd. Dat kan helaas niet in een kleine stad of dorp met individuele bedrijven. Dus lopen die samen heel wat kopers mis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een winkel 7 dagen per week open is, wil dat niet gelijk zeggen dat er mensen ook alle 7 dagen werken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een feit, maar dat heb ik ook niet gezegd.
de gemeente bepaald hoeveel zondagen de winkels open mogen, er zijn verschillende redenen voor om open of dicht te zijn, geloof en een rustdag zijn belangrijk, personeelskosten zijn op zondag 200% en een winkelier heeft ook recht op tijd met zijn of haar gezin, meestal nemen de grote bedrijven het voortouw, zoals AH en Hema en volgen daarna de kleinere bedrijven, als de gemeente toestemming geeft tenminste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarin nemen grote bedrijven zoals AH en Hema het voortouw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om op zondag open te mogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat zij groot genoeg zijn om genoeg mensen te vinden, een winkel met twee medewerkers heeft een grote kans op twee mensen die niet willen werken op zondag, als je een personeelsbestand hebt van 40 man gaat het allemaal makkelijker. Daarnaast als jij de enige winkel bent die dag kan je goed cashen, iedereen komt naar jou toe. Nu heb je geen verloren dagen op de huur die je betaald(of iig minder verloren dagen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het dus samen mag vatten is het antwoord: geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het kost de kleine ondernemer veel geld
als je als klein mkb een winkel op zondag open doet moet je personeel hebben die dan werkt op zondag , je gaat immers niet 7 dagen in de week werken.(is het dan wel rendabel?) Nu is het voor grotere winkels en voornamelijk winkelketens makkelijker om personeel voor het weekend in te zetten. Dus zie je vaak op plekken waar alle bekende winkels zijn dat de winkels open zijn. (mits de gemeente het toelaat) Dan worden vanzelf de kleinere (eenmans) winkels ook meegetrokken. Zijn er veel weinig winkelketens in de gemeente en veel kleinere winkels dan zal er niemand echt zin hebben om open te blijven op zondag. (want de buurman doet het ook niet) , Maar geloof dat is nog steeds een belangrijk aspect, en geldt nog steeds in heel veel plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij gingen heel vaak naar het Joodse winkeltje dat wel op zondag open mocht zijn. Dat deed heel goede zaken, iedereen die op zondag nog wat nodig had kon daarheen. Dat is dan toch ook niet eerlijk?
Als ze nou zeggen: 6 dagen per week mag je open zijn en je mag zelf weten wanneer. Dan zullen de winkelhouders de dagen uitzoeken dat ze het meeste kunnen verkopen en regelt de markt zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar stel dat ik nou op woensdag naar de schoenmaker ga , en laat die nou net gesloten zijn omdat hij op zondag open is.
De fietsenwinkel is op dinsdag dicht en de boekenwinkel op donderdag. Daar gaat je middagje shoppen. Standaard opentijden zijn belangrijk. Je zou wel kunnen zeggen we sluiten met zn allen op vb dinsdag en gaan van heden op zondag open. dan weet iedereen op een gegeven moment dat je op dinsdag niet kan shoppen maar wel op zondag.
Inderdaad wegens het scheppingsverhaal in het Oude Testament. De 7e dag was volgens dat verhaal een rustdag.

In mijn jeugd was zondag de eerste dag van de week op de kalenders, maar bij nader inzien heeft men internationaal de zondag toch maar als laatste dag van de week aangemerkt op kalenders.

Maar ook andere geloven dan de christelijke hanteren het Oude Testament.
NB In de Franse Tijd had men een andere weeklengte dan 7 dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je hoeveel mensen er moeten werken op zondag
Horeca, taxichauffeur, verpleegsters, snackbars, politie etc. Waarom dan de winkels niet. Gs ma en di dicht en de rest van de week
Open
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is hoe dan ook voor veel mensen fijn om één dag in de week vrij te zijn wanneer de meeste mensen vrij zijn. Zodat je elkaar kunt opzoeken bijvoorbeeld.
ik heb een huisgenoot die vaak op zaterdag én op zondag moet werken, daar hebben we geen (chr.) bezwaren tegen. Wel is het minder leuk dat ik vaak alleen naar bijv. verjaardagen ga.

ik gun iedereen z'n vrije zondag en zal daarom niet zo snel gaan winkelen op zondag.

Ik vind het principe van winkels open op zondag ook zeer nadelig voor alle kleinere winkeliers. Hun sociale leven zal er beslist niet beter van worden wanneer ze, om geen inkomsten mis te lopen, toch maar gaan werken op zondag.