Mogen winkels klanten nog laten afrekenen 'na' sluitingstijd ?

Ik werk in een woonboulevard en daar laten mijn baas alle klanten nog afrekenen die in de winkel zijn.
Volgens mij mag dit niet ? Maar hij zegt van wel.

Ik word er doodziek van want daardoor ben ik iedere keer heel laat thuis.

De winkel sluit om 5 uur. Maar vaak staan er om 10 over 5 nog mensen af te rekenen in de winkel !
Is hierover iets in de tijd geregeld. Dat een bedrijf zich aan bepaalde openingstijden moet houden. EN dus buiten deze tijden ook NIKS ! mag afrekenen?

Toegevoegd na 19 minuten:
Als ik dit arrest van de Hoge Raad lees intrepeteer ik het als HET MAG NIET !

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opticien-arrest

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vanzelfsprekend is daar niets over geregeld. Je baas mag misschien wel tot 10 uur 's avonds met klanten afrekenen als hij dat wil. Wèl zou er iets geregeld kunnen zijn, b.v. in je contract, hoe laat jij weg mag. Als je moet werken tot 5 uur, en je mag pas om 10 over 5 weg, dan zou je tegen je baas kunnen zeggen, dat je dat niet wilt. Of dat verstandig is, en of je je druk moet maken over 10 minuten extra werktijd, dat is een andere zaak. Maar misschien zijn er voor jou dringende redenen, b.v dat je net je bus mist, of echt op tijd thuis moet zijn i.v.m. oppas van je kinderen. Je baas zal daar dan best begrip voor hebben, en voortaan zelf met de laatste klanten afrekenen. Gewoon even overleggen met je baas, en er komt vast een oplossing. Toegevoegd na 1 uur: N.a.v. je toevoeging over het arrest van de Hoge Raad. Je interpretatie van die uitspraak is geheel juist! Maar het arrest gaat over een uitspraak uit 1923. De wet op de winkeltijdensluitingswet, is in de laatste 80 - 90 jaar iets veranderd. ;-) Opticien-arrest Datum 15 oktober 1923 Instantie Hoge Raad Rechters Nijpels, Fentener van Vlissingen, Taverne, Schepel, Van Gelein Vitringa Adv-gen Tak Soort zaak strafkamer Procedure cassatie Wetgeving 40 Sr Onderwerp strafuitsluitingsgronden Vindplaats NJ 1923, 1329; LJN onbekend

Dit heb je overal maak niet uit welke winkel, maar de klanten waren dan voor 5 uur in de winkel dan hebben Ze recht om nog te betalen wat W wouden, dit heb je overal k heb er zelf ook last van . Maar wel zeggen dat de winkel sluit om 5 uur meestAl schieten ze dan wel op

Ik denk dat dit een grijs gebied is en dat overleg met je werkgever hierover een oplossing moet brengen. Als je lid bent van een vakbond kun je die ook vragen wat de regels zijn en of ze eventueel kunnen bemiddelen

Het precieze antwoord weet ik niet, maar je bent wel verplicht om 15 minuten na sluitingstijd te blijven... In deze tijd ruim je meestal de rommel op en doe je de kassa. Niet vervelend bedoeld maar van die mensen die dan nog een bankstel kopen kan jou baas jou wel betalen ;) maar het is inderdaad wel erg vervelend (dus ik begrijp je wel)

Een winkelier hoort zijn deuren te sluiten op een door de wet bepaald tijdstip. Klanten die nog binnen zijn worden vriendelijk verzocht af te rekenen i.v.m. sluiting. Tja, dan zijn er altijd mensen die nog eventjes op hun gemak iets uitzoeken. Dat is hun recht!!!!!

Het is heel gebruikelijk wanneer je in een winkel werkt, dat je niet om klokslag 5 of 6 uur de deur achter je docht moet trekken, maar de dan aanwezige klanten gewoon no even netjes afhelpt. Het zijn tenslotte wel de mensen die uiteindelijk JOUW boterham betalen, ook wanneer ze daar een paar minuutjes langer voor nodig hebben. Veel winkels maken de klanten er tijdig op attent dat de zaak gaat sluiten en dirigeert ze zo snel mogelijk naar de kassa, maar voor iedereen daar ook daadwerkelijk doorheen is, kan inderdaad effe duren ja. Het alternatief zou zijn dat de winkel al feitlijk een kwartier VOOR sluitingstijd dicht moet. En als je van je klanten af wilt, is dat een uitstekende manier. De meeste winkels kiezen - uiteraard - eieren voor hun geld, en calculeren dat extra kwartiertje er gewoon bij in. Het is inherent aan het vak. Natuurlijk zijn mensen die om tien minuten voor sluitingstijd nog binnenkomen om een inteieur uit te zoeken domme onbeschofte horken, maar, nogmaals, wel de horken die je boterham betalen. Dus ook die klant is en blijft gewoon koning.

5 uur officiele sluitingtijd Als ik als klant 1 min voor 5 nog binnen kom dan kan ik er op staan nog geholpen te worden, als is dat zeer onbeschoft en niet erg praktisch in een meubelwinkel lijkt me Maar tja het is wel de regel dat je de laatste klanten nog helpt om 5 uur niemand meer binnen. maar wie er nog is dan moet nu eenmaal de laatste zaken worden afgehandeld lijkt me een kwestie van beleefdheid en natuurlijk is het niet verstandig om mensen de winkel uit te sturen is niet goed voor de zaak. ik vraag me af of je tot 5 uur wordt betaald of tot zeg maar een uur na sluitingstijd ? wat eigenlijk wel normaal is je word waarschijnlijk toch ook betaald om een halfuur voor openingtijd te beginnen ?

Tenzij anders overeen gekomen kunt u verplicht worden tot overwerk door uw werkgever. Mbt de provisie of opbouw van uw salaris alsmede uw loopbaan ontwikkeling bij dat bedrijf is een andere op- stelling van u gewenst tegenover uw klanten. Anders bent u echt niet geschikt voor die functie. U kunt echter ook verlangen van uw werkgever om later te beginnen ter compensatie. Stel dat uw salaris afhankelijk is van uw inzet/omzet, dan kan de dag niet lang genoeg duren. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de mensen die hun werk veelvuldig onderbreken om te roken of een bezoek aan het toilet brengen. Overigens heb ik diep respect voor de lokettisten m/v van een postkantoor die op een zaterdag openstelling nog even 150 klanten moeten helpen die net voor sluitingstijd hun kentekenbewijs oid moeten overschrijven. Maar de klant is Koning en de concurrentie is moordend. Het is kiezen of delen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100