Mogen winkels klanten nog laten afrekenen 'na' sluitingstijd ?

Ik werk in een woonboulevard en daar laten mijn baas alle klanten nog afrekenen die in de winkel zijn.
Volgens mij mag dit niet ? Maar hij zegt van wel.

Ik word er doodziek van want daardoor ben ik iedere keer heel laat thuis.

De winkel sluit om 5 uur. Maar vaak staan er om 10 over 5 nog mensen af te rekenen in de winkel !
Is hierover iets in de tijd geregeld. Dat een bedrijf zich aan bepaalde openingstijden moet houden. EN dus buiten deze tijden ook NIKS ! mag afrekenen?

Toegevoegd na 19 minuten:
Als ik dit arrest van de Hoge Raad lees intrepeteer ik het als HET MAG NIET !

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opticien-arrest

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K
Snuffel
13 jaar geleden
Daar werd ik ook GEK van toen ik nog in een winkel werkte. Klanten, die om 5 voor 5 binnen komen, uitgebreid gaan rondsnuffelen en dan nog met een karrevracht aan spullen aan de kassa komen... terwijl jijzelf al acht uur aan een stuk achter de kassa hebt gestaan en nog moet opruimen en dergelijke. Alsof je geen eigen leven hebt.
Snuffel
13 jaar geleden
En dan durven ze ook nog te vragen of het allemaal als cadeautje mag worden ingepakt.
Snuffel
13 jaar geleden
Daar heb ik het niet over (ik vond mezelf altijd heel vriendelijk en liet niks merken), maar als je zo uitgebreid wilt winkelen, kun je toch wel iets eerder komen. Ik zou mezelf opgelaten voelen als klant zijnde. [Ik werk dan ook niet meer in een winkel.]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze winkel is 8000 vierkante meter. Dus het duurt ook ff. Maar idd ze komen 10 voor 5 nog binnen. Echt irritant. Inmiddels is het personeel al zo ver dat we gewoon de roltrap naar boven uit zetten om kwart voor 5 ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een lapzwans mentaliteit.
Met zo'n instelling moet je niet in de zorg gaan werken.
Zelfs aan een overheidloket wordt je gewoon nog geholpen als je 1 minuut voor sluiting binnenkomt. Sterker nog, als er om sluitingstijd op een gemeentehuis nog een rij staat worden die allemaal netjes geholpen.
Snuffel
13 jaar geleden
Zorg? Het gaat over een winkel. We helpen ze ook netjes en blijven vriendelijk, maar die klanten zijn niet zo sociaal. Dat is de ergernis.
Snuffel
13 jaar geleden
Waarom zou je 1 min voor sluitingstijd pas binnenkomen als je iets belangrijks moet regelen of kopen? Je kunt toch wel iets eerder komen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je nagaan dat je iedere dag. een half uur onbetaald op je werk moet blijven.
Dat is 2,5 uur. Dat is 10 uur per maand. Als hij mij opslag geeft of die uren uitbetaald is er niks aan de hand. 10 minuten blijven om te helpen vind ik ook echt niet erg.
Maar elke dag MINSTENS een half uur. Vaak nog langer.
En ik werk toch ook niet in de zorg :p ??
Snuffel
13 jaar geleden
Inderdaad. Daar sluit ik me bij aan. Tien minuutjes is echt niet erg. Maar na 8 uur staan, zijn je knieën moe, en je rug en ik moest altijd nog een half uur fietsen (lapzwans?).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het opticienarrest is op geen enkele manier te vergelijken met een meubelzaak die zijn laatste klanten afwerkt. Ik weet niet hoe jij dit wilt interpreteren als dat het NIET mag, want in dit geval mocht het nadrukkelijk wel : (alleen de vergelijking met een meubelzaak gaat nergens op) ------------------
Iemand die zonder bril erg slecht kon zien, was aan het begin van de avond zijn bril verloren. Diezelfde avond heeft een opticien meteen voor een nieuwe bril gezorgd. Dat gebeurde echter na de wettelijke sluitingstijd.
(Hij kwam dus al binnen NA sluitingstijd, niet toen de winkel nog open was. Anders had er geen haan naar gekraaid). De opticien werd vervolgd wegens overtreding van de Amsterdamse Verordening op de Winkelsluiting. MAAR : De rechtbank oordeelde dat het voor de opticien een «maatschappelijke verplichting was de in de onderhavige omstandigheden alleen van hem te verwachten hulp te verlenen».(Dat komt dus bij een meubelwinkel niet voor).
De Hoge Raad heeft vastgesteld «dat de rechtbank hier een geval van overmacht in de zin der wet aanwezig heeft geacht» en geoordeeld dat dit niet in strijd is met het wettelijk begrip van overmacht «dat blijkens de geschiedenis der wet ook den toestand van nood omvat».
(Dat komt dus, nogmaals, in een meubelzaak niet voor. Niet vergelijkbaar dus). De opticien is zodoende volgens de Hoge Raad door de rechtbank terecht van rechtsvervolging ontslagen.
(Uiteindelijk is hij dus niet veroordeeld/vervolgd.).
--------------------------
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De opticien werd vervolgd wegens overtreding van de Amsterdamse Verordening op de Winkelsluiting. Maar omdat het een uitzondering betrof ging de vervolging niet door. Dus ik dacht zonder uitzondering WEL een vervolging :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat er bij jullie geen lampje branden als je dit leest? ;-) "O. dat tegen dit feit straf is bedreigd bij art. 9 der Verordening op de Winkelsluiting te Amsterdam, doch de Rechtbank den gerequireerde niet strafbaar heeft verklaard en hem van alle rechtsvervolging heeft ontslagen op grond dat - "waar het voor hem vaststond dat getuige de Grooth (de bij dagvaarding bedoelde man) zonder bril of lorgnet niet zien kon en mitsdien toen in een zoo niet gevaarlijken dan toch in elk geval zeer hulpbehoevenden toestand verkeerde - het eene voor beklaagde als opticien maatschappelijke verplichting was de in de onderhavige omstandigheden alleen van hem te verwachten hulp te verleenen; eene verplichting door welke beklaagde, appellant, geacht moet worden in zoo sterke mate te zijn gedrongen geworden, dat zij zijne strafbaarheid ten aanzien van de noodzakelijk daaruit volgende overtreding, gelijk deze hem is telastegelegd, opheft;"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is het hem nou juist. Ik heb meerdemalen gezegd. Als het 10 minuten zijn had het mij niet uitgemaakt. Maar het is steeds minstens een half uur ! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Leonie JMijn interpretatie van die uitspraak is geheel juist! Maar het arrest gaat over een uitspraak uit 1923.
En de wet is enige sinds gewijzigd sinds die tijd. De conclusie die ik trok was weldegelijk juist.
De opticien werd vervolgd wegens overtreding van de Amsterdamse Verordening op de Winkelsluiting. Maar omdat het een uitzondering betrof ging de vervolging niet door. (want hij kwam ook binnen na sluitingstijd ed.
Dus ik dacht zonder uitzondering WEL een vervolging :)
Maar de tijden zijn veranderd :)

Het beste antwoord

Vanzelfsprekend is daar niets over geregeld. Je baas mag misschien wel tot 10 uur 's avonds met klanten afrekenen als hij dat wil.

Wèl zou er iets geregeld kunnen zijn, b.v. in je contract, hoe laat jij weg mag. Als je moet werken tot 5 uur, en je mag pas om 10 over 5 weg, dan zou je tegen je baas kunnen zeggen, dat je dat niet wilt.

Of dat verstandig is, en of je je druk moet maken over 10 minuten extra werktijd, dat is een andere zaak. Maar misschien zijn er voor jou dringende redenen, b.v dat je net je bus mist, of echt op tijd thuis moet zijn i.v.m. oppas van je kinderen. Je baas zal daar dan best begrip voor hebben, en voortaan zelf met de laatste klanten afrekenen. Gewoon even overleggen met je baas, en er komt vast een oplossing.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. je toevoeging over het arrest van de Hoge Raad.

Je interpretatie van die uitspraak is geheel juist! Maar het arrest gaat over een uitspraak uit 1923.
De wet op de winkeltijdensluitingswet, is in de laatste 80 - 90 jaar iets veranderd. ;-)

Opticien-arrest
Datum 15 oktober 1923
Instantie Hoge Raad
Rechters Nijpels, Fentener van Vlissingen, Taverne, Schepel, Van Gelein Vitringa
Adv-gen Tak
Soort zaak strafkamer
Procedure cassatie
Wetgeving 40 Sr
Onderwerp strafuitsluitingsgronden
Vindplaats NJ 1923, 1329; LJN onbekend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (7)

Dit heb je overal maak niet uit welke winkel, maar de klanten waren dan voor 5 uur in de winkel dan hebben Ze recht om nog te betalen wat W wouden, dit heb je overal k heb er zelf ook last van . Maar wel zeggen dat de winkel sluit om 5 uur meestAl schieten ze dan wel op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit een grijs gebied is en dat overleg met je werkgever hierover een oplossing moet brengen. Als je lid bent van een vakbond kun je die ook vragen wat de regels zijn en of ze eventueel kunnen bemiddelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het precieze antwoord weet ik niet, maar je bent wel verplicht om 15 minuten na sluitingstijd te blijven... In deze tijd ruim je meestal de rommel op en doe je de kassa.

Niet vervelend bedoeld maar van die mensen die dan nog een bankstel kopen kan jou baas jou wel betalen ;) maar het is inderdaad wel erg vervelend (dus ik begrijp je wel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Als het goed is, is er een regelement waar dit in staat wat de medewerker heeft ondertekend bij het arbeidscontract goed antwoord steuber +
Een winkelier hoort zijn deuren te sluiten op een door de wet bepaald tijdstip. Klanten die nog binnen zijn worden vriendelijk verzocht af te rekenen i.v.m. sluiting.

Tja, dan zijn er altijd mensen die nog eventjes op hun gemak iets uitzoeken. Dat is hun recht!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel gebruikelijk wanneer je in een winkel werkt, dat je niet om klokslag 5 of 6 uur de deur achter je docht moet trekken, maar de dan aanwezige klanten gewoon no even netjes afhelpt. Het zijn tenslotte wel de mensen die uiteindelijk JOUW boterham betalen, ook wanneer ze daar een paar minuutjes langer voor nodig hebben.

Veel winkels maken de klanten er tijdig op attent dat de zaak gaat sluiten en dirigeert ze zo snel mogelijk naar de kassa, maar voor iedereen daar ook daadwerkelijk doorheen is, kan inderdaad effe duren ja.

Het alternatief zou zijn dat de winkel al feitlijk een kwartier VOOR sluitingstijd dicht moet. En als je van je klanten af wilt, is dat een uitstekende manier. De meeste winkels kiezen - uiteraard - eieren voor hun geld, en calculeren dat extra kwartiertje er gewoon bij in. Het is inherent aan het vak.

Natuurlijk zijn mensen die om tien minuten voor sluitingstijd nog binnenkomen om een inteieur uit te zoeken domme onbeschofte horken, maar, nogmaals, wel de horken die je boterham betalen. Dus ook die klant is en blijft gewoon koning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als het iedere dag minstens 30 minuten duurt voordat alles klaar is. Word je daar op den duur echt moe van. Een kwartier prima. Elke dag MINSTENS 30 minuten. Dan sluit de winkel 5 uur ben je nog pas om kwart voor 6 / 6 uur thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het laatste blok van Marleen doet afbreuk aan haar hele betoog. Jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees dit arrest. De casus. Dan lijkt het allemaal toch niet te mogen...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opticien-arrest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, ik heb in heel wat (verschillende) winkels gewerkt, en het is gewoon een onderdeel van het vak. Als je in een winkel werkt die om X uur dicht gaat, werk je niet tot X uur, maar tot X uur plus een kwartier tot (ruim) een half uur. @Sxiopo ; hoezo afbreuk ? Er staat toch verder niks dat niet in de rest van mijn verhaal staat ? Dat is hooguit het gevoel dat je bij zulke mensen hebt als je door hen weer een half uur langer op je post moet staan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Robinnoval ; de door jouw aangehaalde casus gaat over iemand die ook ná sluitingstijd al binnenkwam. Bovendien is de conclusie hier geweest dat het uiteindelijk WEL bleek te mogen omdat het overmacht / een noodgeval was. Dat geld in de voorbeelden van vragensteller natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus na sluitingstijd binnen komen en kopen mag niet.
Maar 1 minuut voor sluitingstijd binnen komen en na sluitingstijd afrekenen mag wel ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. De deur moet dicht zijn en er mogen geen nieuwe klanten naar binnen. Maar al zijn ze met degenen die binnen zijn nog vijf uur bezig, daar kraait geen haan naar. Als de deur maar dicht zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het kinderdagverblijf komt dit ook voor. De kinderen moeten voor 6 uur worden opgehaald. Vaak lukt dat ouders niet, en moeten er ook medewerkers blijven. Of de kinderen buiten zetten :-).
Als deze tijd langer is dan een half uur, wordt hij genoteerd als extra gewerkt.
Maar voor een kwartiertje hoort dat bij je werk, je kunt niet precies op de klok weg. Opruimen en afsluiten hoort daar ook bij.
5 uur officiele sluitingtijd
Als ik als klant 1 min voor 5 nog binnen kom dan kan ik er op staan nog geholpen te worden, als is dat zeer onbeschoft
en niet erg praktisch in een meubelwinkel lijkt me
Maar tja het is wel de regel dat je de laatste klanten nog helpt
om 5 uur niemand meer binnen.
maar wie er nog is dan moet nu eenmaal de laatste zaken worden afgehandeld lijkt me een kwestie van beleefdheid en natuurlijk is het niet verstandig om mensen de winkel uit te sturen is niet goed voor de zaak.
ik vraag me af of je tot 5 uur wordt betaald of tot zeg maar een uur na sluitingstijd ? wat eigenlijk wel normaal is
je word waarschijnlijk toch ook betaald om een halfuur voor openingtijd te beginnen ?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word betaald tot 5 uur. En we sluiten om 5 uur. Echter loop ik meestal pas om kwart voor 6 de winkel uit.
Snuffel
13 jaar geleden
En dat krijg je waarschijnlijk niet uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor een uurloon werkt kan dat inderdaad niet ; dan werk je gewoon een uur voor niks, en dat is niet de afspraak. Dat zou je zeker moeten overleggen met je baas.
Snuffel
13 jaar geleden
Dat is inderdaad iets dat de ergernis vergroot. Anders zou het ook minder erg zijn om wat langer te blijven werken. Als je het gewoon uitbetaald krijgt. Kijk, tien minuutjes ofzo voor niks werken is echt geen punt hoor. Maar soms loopt het zo de spuigaten uit en daar zijn die laatkomers zich meestal niet van bewust. Althans, dat denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De klant weet het niet en die kun je het ook eigenlijk niet kwalijk nemen (al zou ik het nooit in mijn bolle hoofd halen, maar goed, ik heb dan ook zelf veel in winkels gewerkt, dus denk iets meer aan het personeel).
Maar feitelijk hoeft de klant dat ook niet te weten, en is het aan de baas om er voor te zorgen dat zijn personeel OF bijtijds naar huis kan OF overuren of in elk geval uren betaald krijgt OF gecompenseerd wordt in andere vrije uren / pauzes.
De pest is dat personeel op dat niveau weinig tot niets in de melk te brokkelen heeft : het is vaak slikken of stikken. Voor jou tien anderen.
Snuffel
13 jaar geleden
Inderdaad zo is het.
Tenzij anders overeen gekomen kunt u verplicht worden tot overwerk door uw werkgever.

Mbt de provisie of opbouw van uw salaris alsmede uw
loopbaan ontwikkeling bij dat bedrijf is een andere op-
stelling van u gewenst tegenover uw klanten.

Anders bent u echt niet geschikt voor die functie.
U kunt echter ook verlangen van uw werkgever om
later te beginnen ter compensatie.

Stel dat uw salaris afhankelijk is van uw inzet/omzet,
dan kan de dag niet lang genoeg duren.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de mensen die hun werk veelvuldig onderbreken om te roken of een bezoek aan het toilet brengen.

Overigens heb ik diep respect voor de lokettisten m/v
van een postkantoor die op een zaterdag openstelling
nog even 150 klanten moeten helpen die net voor sluitingstijd hun kentekenbewijs oid moeten overschrijven.

Maar de klant is Koning en de concurrentie is moordend.
Het is kiezen of delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Helaas wordt het overwerken in een winkel vaak niet uitbetaald. Waar ik werkte in ieder geval niet.
Snuffel
13 jaar geleden
En dat overwerken duurde niet zelden bijna een uur. En dat voor een hongerloontje.
capthavoc
13 jaar geleden
Tja als je collega,s er hetzelfde over voelen dan maak je kans dat je kunt onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets voor de vakbond.