Sollicitiebrief: per mail of per post?

Wanneer in een advertentie zowel het postadres als het een mailadres vermeld staan, doe je het dan per post of per mail?
Mijn gevoel zegt per post maar..... waarom zetten ze dan expliciet hun mailadres erbij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Per post.

Per email mag ook maar de impact is anders:

Het wordt geprint op hun papier; Geen handtekening en komt in een stapeltje prinjes.

Een eigen brief kan je zelf het papier bepalen, en komt met de post binnen. Het openen van een brief is een andere actie dan het uitprinten van een emailtje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

toch zou ik ook kiezen voor post, is net ietsjes formeler.
14 jaar geleden
Stuur hem per mail en per post. Scan je brief en stuur die als bijlage met de mail mee en vermeld in de mail dat de brief ook per gewone post is verzonden.
Zo kunnen ze echt niet om je brief heen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Als aanvullen kan je kiezen voor iets dikker papier. Dan val je nog meer extra op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me te opdringerig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opdringerig? Je wilt de baan toch graag? Dat mag je best laten blijken. Ik vind het zelf zorgvuldig overkomen als sollicitanten dit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Platje, het bedrijf heeft een vacature en zoekt dus iemand.
Sterker nog het bedrijf zoekt jouw, en dat mag je best laten blijken.
Je hoeft je niet in te houden, of terughoudend op te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me het allerbeste idee. +1
Mijn ervaring is dat het weinig verschil maakt. Soms geven ze zelfs expliciet aan dat je via de mail moet solliciteren. Ik ben in het verleden (in verhoudin) voor net zo veel gesprekken uitgenodigd waarbij de brief via mail is gegaan als via de gewone post.
Persoonlijk vind ik de oplossing hierboven (beide doen en in de mail aangeven dat hij ook over de post komt) wel een heel mooie oplossing. Het kan echter dan ook opdringerig overkomen.
Ik denk dat het ook heel erg ervan afhangt wat voor bedrijf en wat voor functie het is.
Mijn advies: volg je gevoel, je wil toch ook straks jezelf kunnen zijn. Als zij jouw manier van aanpak niet prettig vinden pas je niet binnen het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet passen bij het bedrijf. Een openbare bibliotheek vind het waarschijnlijk nog heerlijk om een handsgeschreven brief te krijgen. Maar over het algemeen vinden bedrijven het makkelijk om het via e-mail te krijgen. Deze manier past meer bij de tijd van nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd per post, de presentatie is dan precies zoals jij dat wilt.

Maar zorg dat je in een sollicitatiebrief geen spelfouten maakt, zoals je doet in deze vraagstelling: sollitiebrief. Het maakt een onzorgvuldige indruk. Laat het nalezen door een ander die net zo pietluttig is als ik :-)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeev me dad ik in did soord vorumz nied so erch op mein zpeling led! Duh, een sollicitiatiebrief behandel ik met alle nodig zorg en accuratesse.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De attentie-waarde van een brief per post is hoger
dus in eerste instantie zou ik daar voor kiezen.
Het ligt echter wel een beetje aan de bedrijfscultuur.
Als je solliciteert bij bijvoorbeeld een accountantskantoor
dan zal een brief per post heel gewoon zijn. Wil je echter een baan bij een trendgevoelig bedrijf als bijv. een reclamebureau dan zal een e-mail net zo goed op zijn plaats zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorkeur bij bedrijven is steeds vaker per e-mail. De reden hiervoor is vrij eenvoudig. Het dupliceren en of verspreiden van de gegevens is een stuk eenvoudiger per mail dan als iets met de post komt.
Mail verdient dus de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 2 keer gesolliciteerd per mail en doe het nooit meer.
De eerste keer was mijn mail over het hoofd gezien door de geadresseerde. En de tweede keer had de instelling een probleem met hun computer waardoor er brieven verloren waren gegaan.(ik heb gebeld omdat ik geen bevestiging kreeg.Bij het eerste bedrijf wilde ik toen niet eens meer werken.)
Als ik nu solliciteer doe ik het zeker via de post,ook daar kan natuurlijk iets fout gaan maar die kans acht ik toch kleiner.