Nee, dat is alleen met duits.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
In het Duits is dat Sie.
Dat werd wel gedaan, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. De taal verandert en sommige woorden worden tegenwoordig ook veel minder gebruikt. Zoals, heden, derhalve, middels, gaarne enz. Het is ouderwets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 'ouderwets Nederlands' werd dit wel gedaan, bijvoorbeeld wanneer de "u" in kwestie van adel was, of een andere hoogwaardigheidsbekleder.

Tegenwoordig is het nog in gebruik in referentie tot God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was dit wel de regel. Tegenwoordig niet meer, behalve als je het over de Heer hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe zit het met de Dame?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de Heer bedoel ik dan Onze lieve Heer, ook wel bekend als God
Alleen als je de 'u' in kwestie ziet als opperwezen. Dus wel als je een brief schrijft aan het Vliegende Spaghettimonster, en niet als je een brief schrijft aan meneer De Vries.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
origineel! hou ik van :-) +
Je moet je eigen weg daarin volgen:
- je kunt het mooi vinden
- naar een oudere generatie komt het beter over
- ben wel consequent!
- als je niet zeker bent van jezelf: voorkom het gebruik er van
- ontdek hoe anderen hiermee omgaan.

Succes !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet meer maar volgens mij is het niet fout.
In een persoonlijk schrijven zou ik het er van af laten hangen wat ik zelf het prettigst vind maar in bijvoorbeeld een sollicitatiebrief zou ik het met een kleine letter schrijven want dat is moderner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niemand je verplichten. Ook niet in brieven aan bea c.s. Ik schrijf de U altijd met hoodletters omdat ik het duidelijker vindt. Als ik zeg : " ik doe het zo , maar hoe U het doet moet u zelf weten " ., leg ik door die hoofdletter het accent op U .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geleerd om U met een hoofdletter te schrijven, maar dat zal inmiddels wellicht hopeloos ouderwets zijn. Ik vind het toch wel "mooi" staan en benadrukken dat degene die je daarmee aanspreekt respecteert!