Waar betaald een werkgever zijn werknemers van (bij bijvoorbeeld een winkel)?

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe krijgt hij die winst? Hij koopt ze eerst allemaal in maar je ziet ook nooit dat de winkel helemaal leegverkocht is... Dus hij krijgt hij dan zoveel winst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De inkoopprijzen zijn altijd veel lager, ik heb eens gehad dat de inkoop 1 euro was en de verkoop 3 euro, dan heb je al 2 euro winst op 1 dingetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roland: Dat is heel normaal. Maar van die winst gaan alle kosten af. Er blijft dus nog maar een klein gedeelte dat echt bij de ondernemer terecht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien ons bedrijf (waar ik werk dan) nu minder winst maakt, bezuinigen ze gewoon op de werknemers..ook een optie..alleen niet erg slim..voor de winst wel, maar voor werknemers en de winkeliers niet..

Het beste antwoord

Het is een goede en duidelijke vraag, waarop niet kort is te antwoorden.
Om te beginnen zijn er baten, simpelweg voordelige posten of winstposten, en er zijn verder lasten dus verliezen of kosten.
De hantering van waarde en winst in bedrijfsadministratie en boekhouding (zoals die ook door de belastingdienst wordt toegepast) is minder eenvoudig.
Mogelijk gaat de vraagsteller er van uit dat alle uitgaven meteen lasten zijn en ontvangsten baten. Zo eenvoudig is het niet. Er zijn uitgaven die (op dat moment) geen lasten zijn. Er zijn ook lasten die (op dat moment) geen uitgaven zijn. Er zijn ontvangsten die geen baten zijn en baten die geen ontvangst zijn.

Voorbeeld:
Een marktkoopman heeft gekocht en betaald voor € 900 textiel (300 badhanddoeken voor € 2,00 per stuk en 200 theedoeken voor € 1,50).
Dan heeft hij nog geen winst of verlies. In plaats van € 900 aan geld heeft hij voor € 900 textiel in voorraad.

Hij verkoopt op de markt 100 badhanddoeken voor € 4 p. st. en 50 theedoeken voor € 2,50 p. st.
In geld heeft hij € 525 meer in kas. In voorraad 200 badhanddoeken en 150 theedoeken.
Bruto winst is 100 x (4 - 2) en 50 x (2,50 - 1,50) is € 250.
Kosten: Benzine € 50 en kraamhuur € 60. Totaal € 110.
Netto winst is € 250 - € 110 is € 140.

Systeem: Voor kosten en opbrengsten tellen de verkopen en de daarbij behorende kostprijs van de verkopen. Inkoop en voorraad zijn uitgaven maar geen kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De winst die hij behaald met het verkopen van zijn producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ondernemer koopt producten in voor een bepaalde prijs. (inkoopprijs) En hij verkoopt producten voor een duurdere prijs. (verkoopprijs).
Het verschil hiertussen word brutowinst genoemd. Van dat verschil, die brutowinst dus, worden alle kosten betaald zoals huisvesting en de lonen van de werknemers. Dit word berekend in percentages. Wanneer er dan nog iets overblijft is de echte winst en dat is de nettowinst en eigenijk het inkomen van de ondernemer. Dit is wel een beetje simpel uitgelegd. In het echt komt er natuurlijk wel meer bij kijken.

bijv:
inkoopprijs 1,00
verkoopprijs 1,50
brutowinst 0,50
kosten 0,30 ---> van dit product gaat 0,30 op aan kosten
nettowinst 0,20

Toegevoegd na 5 minuten:
nog bij jou toevoeging:
De winkel word bijna nooit leegverkocht (wel bijv een winkel met verse producten (bakkerij of groentenwinkel oid), de ondernemer heeft altijd een lening.
Met de omzet van de verkochte producten kan hij weer nieuwe voorraad kopen om te verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst btw eraf ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht laten we het simpel houden....;)
ronron1212
12 jaar geleden
niet elke ondernemer heeft een lening. Maar gewoon eigen vermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BTW eraf idd bij de inkoop, maar BTW erbij op, bij de verkoop, en daarover weer de afdracht....
Een winkelier heeft een voorraad nodig. Dus dat is een onderdeel van het opzetten van een winkel. Dus hij verkoop een deel van zijn voorraad met winst deze winst moet voldoende zijn om de voorrad aan te vulleen de medewerkers te betalen de overige onkosten te betalen zoals huur elektra enz en zelf ook nog wat te verdienen. Lukt dat niet dan gaat de ondernemer failliet.
ronron1212
12 jaar geleden
In feite kun je op het einde van het jaar pas zien wat je hebt verdiend. Je vergelijkt de waarde van je winkel, je bank en je kassa met vorig jaar. Houdt rekening met wat je uitgaf. Als het goed is moet de waarde van de winkel + bank+ kassa hoger zijn dan vorig jaar. Trek hier de belastingen af en je hebt je winst.