Ik verander mijn eenmanszaak naar een BV, bij wie zou ik deze veranderingen moeten rapporteren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

In ieder geval bij de Kamer van Koophandel.

Toegevoegd na 33 seconden:
En als je daar dan toch bent, zij kunnen je alles vertellen over de verschillende bedrijfsvormen, voor en nadelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem aan dat je een accountant hebt die je in dit proces bijstaat.

Een BV wordt opgericht bij de notaris, als het hier is gepasseerd moet de BV worden ingeschreven bij de KvK.

Dit kan je zelf doen of door de notaris laten regelen.

Verder hoef je niet veel te doen. Je leveranciers kan je op de hoogte stellen maar is niet echt nodig. Tenzij graag de juiste KvK gegevens ontvangen. Op je briefpapier komt namelijk BV te staan en de algemene voorwaarden welke je ook hebt gedeponeerd bij een KvK. Deze verandering kunnen ze aangrijpen om een nieuwe inschrijving te willen ontvangen. Het zou ook kunnen zijn dat ze de leveringscondities gaan veranderen omdat je niet meer zelf aansprakelijk bent voor betaling van de facturen maar je BV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het oprichten van een BV moet je bij de notaris zijn. Ook de Kamer van Koophandel moet op de hoogte zijn van je verandering. Daarbij is het ook belangrijk om de belastingdienst in te lichten, de rechtsvorm van je zaak veranderd en dat heeft ook fiscale gevolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je je beslissing baseert op het overleg met je accountant of financieel adviseur. De gang naar de notaris is onontbeerlijk in deze procedure en deze helpt je met raad en daad in het gehele proces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat er een voorovereenkomst is die met de fiscus is afgestemd ter voorkoming van latere problemen.
Ga ook een in de 5 jaar bij een andere accountant/ belastingadviseur langs voor een second opinion.
De notaris zal een checklist hebben met te verrichten handelingen. Sommige kun je zelf doen, dat spaart geld, omdat notarissen wel met een uitgekleed tarief werken en bijkomende handelingen apart worden gefactureerd bijv. registratie bij KvK.