Als je een arbeidscontract hebt zonder concurrentiebeding, kun je dan gaan werven als je voor jezelf wilt beginnen?

Of kan de werkgever je dan ontslaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

een concurrentiebeding is vaak een formele vastlegging van iets wat juridisch al bestaat.

Als je door je handelen aantoonbaar schade toebrengt aan je werkgever, dan kan je aansprakelijk gesteld worden. Los van het hebben van een concurrentiebeding. Het niet hebben van een concurrentiebeding is dus niet zonder meer een vrijbrief om klanten mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dan kun je ontslagen worden en misschien ook een proces aan je broek krijgen.
Er is dan namelijk geen sprake meer van goed werknemerschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de werkgever je betrapt, zal hij je ontslaan. Je schiet hem dan onder zijn duiven.

In de praktijk gebeurt het vaak, dat mensen voor zichzelf beginnen en klanten van de oude baas meenemen.
Het is niet netjes, maar zonder concurrentiebeding niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een concurrentiebeding staat in een contract om te zorgen dat iemand na dat hij bij zijn werkgever weg is gegaan niet in de zelfde soort organisaties begint of voor zich zelf in de zelfde soort werkzaamheden verder gaat. Als je in loon dienst bent mag je niet in de zelfde soort zaken handelen als je werkgever. Je krijgt direct ontslag
13 jaar geleden
Het gaat er niet om of je een concurrentiebeding hebt, maar als je voor je zelf aan het werven bent tijdens werktijd dan benadeel jij je baas, dus reden voor ontslag en als hij het aangeeft als diefstal van werktijd is dat zelfs reden voor onmiddellijk ontslag. Werf je buiten werktijd en laat je op je werk dingen versloffen om deze buiten werktijd voor je zelf over te houden, dan benadeel je de werkgever en heeft hij wederom een reden voor ontslag.
Anders is het als je in een compleet ander markt segment gaat opereren, maar ook dat mag niet tijdens werktijd.