Mag een werkgever een kwartier aftrekken van mijn loon als ik 1 seconde te lang met pauze zou zijn?

Ik werk voor een werkgever die werkt met een in/uitklok systeem, nu is het zo dat als ik 1 seconde te lang pauze heb genomen, er een kwartier ingehouden wordt op mijn loon. Wordt overigens ook gewoon bevestigd door mijn supervisor. Dus het kan zo zijn dat ik dan daadwerkelijk 7 uur, 59 minuten en 59 seconden aan het werk ben, en dat ik hiervoor maar 7 uur en 45 minuten krijg uitbetaald. Mogen werkgevers dit zomaar doen? Het lijkt mij dat ze dan gewoon 7 uur en 59 minuten moeten uitbetalen! En niet zomaar afronden naar beneden? Mogen werkgevers afronden? Zelfs als dit in jou contract ook vermeld staat? (Ik weet niet zeker of dit het geval is)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.8K
Antoni
3 jaar geleden
De werkgever wil gewoon niet dat zijn medewerkers de kantjes ervan aflopen: welke werkgever wil dat wel? In vacatureteksten wordt bijvoorbeeld regelmatig gevraagd naar mensen die géén 9-tot-5-mentaliteit hebben. Hoe de werkgever dit dan in de praktijk vormgeeft, doet er dan toch verder eigenlijk weinig toe, vind je niet?
Antoni
3 jaar geleden
Waarschijnlijk krijg je wel een kwartier extra betaald als je één seconde 'te lang' werkt! Zo werkt zo'n in/uitkloksysteem nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Niet helemaal mee eens Antoni, het is ook niet als je een seconde te lang werkt dat je dan een kwartier krijgt. Ook dan wordt het afgerond naar beneden, je krijgt pas betaald als je de volle 15 minuten hebt gewerkt! Dus als je 14 minuten overwerkt, krijg je deze niet betaald, pas vanaf de 15e minuut krijg je deze betaald. En "zo werkt een inklok systeem nu eenmaal", ook niet mee eens, het zou technisch gezien MAKKELIJKER zijn om alle minuten uit te betalen dan wat ze nu doen, nu moeten ze afronden naar kwartieren en dan het loon daarover betalen. Het kan dus veranderd worden, het is dus zo ontworpen dat de werkgever hier alleen profijt van heeft, en een werknemer niet.
Castle
3 jaar geleden
Je praat over 1 seconde. Kijk eens naar wat een werkgever voor je moet betalen zoals loondoorbetaling bij ziekte en eventuele vervanging om jouw afwezigheid daarmee op te vangen. Eventueel ook de re-integratieproces na een moeilijke ziekteverzuim. De loonkosten en de premies die afgedragen moeten worden. Als hun bedrijf opeens slecht gaat kun je misschien je baan verliezen maar je draait niet op voor de schulden. Zij hebben dat risico wel. Waarom dan de kantjes er aflopen? Vaak zou een werkgever dit soort acties alleen doen wanneer iemand herhaalde malen de grenzen opzoekt of te laat komt. Het is geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Castle, dit is niet van toepassing, het gaat om een 0-uren contract. Dus de enige die risico loopt ben ik (de werknemer zelf) en zeker niet de werkgever. De werkgever verdient goud geld aan dit soort praktijken.
SentWierda
3 jaar geleden
Er zitten meer kanten aan deze zaak.
1. De vraag is in hoeverre de werkzaamheden schade ondervinden van die ene seconde. 2. Een kleine marge te vroeg komen is wel gebruikelijk.
3. Als je je stoort aan deze opstelling van de werkgever dan kun je overwegen naar een 'soepeler' werkgever over te stappen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda, eens! Uiteraard zijn er meer aspecten waar naar gekeken moet worden. Overstappen naar een andere werkgever is natuurlijk een optie, maar dat is niet perse de vraag die ik heb. Ik vraag me af hoe dit wettelijk in elkaar zit. Want uiteindelijk ben je gewoon voor jan joker aan het werkt, en onbetaald werk hoef je niet te accepteren. Dit is in zekere zin een vorm daarvan.
paulus811
3 jaar geleden
Dat een werkgever eenheden van minimaal 15 minuten hanteert is niet zo gek, loonberekening is niet te doen per seconde. @Castle, je sleept er irrelevante zaken bij, het is niet geven en nemen. Zowel werkgever als werknemer hebben in een contract de regels staan waar beide partijen zich aan moeten houden. Dat loon doorbetaalt moet worden bij ziekte is waar, maar wat heeft dat met de vraag te maken? Maar als ik het systeem goed begrijp en er altijd naar het kwartier vooraf wordt afgerond, krijg je ook 15 minuten uitbetaald als je 14:59 minuten te lang pauze neemt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi Paulus, bedankt voor je reactie. Het is niet zo dat als ik 14:59 minuten extra pauze neem dat ik deze dan uitbetaald krijg. Het gaat om callcenter werk, en pauzes zijn een andere "status" in het systeem (onbetaalde status, waarin je dus geen telefoontjes ontvangt). Zelfs als ik deze minuten wel uitbetaald zou krijgen, zou ik volgens het systeem dat deze werkgever hanteert deze minuten niet krijgen, deze zou ik pas krijgen na de volledige 15 minuten. Hier een voorbeeld Gewerkte uren en minuten (op betaalde status) / uitbetaling
8 uur en 14 minuten / 8 uur
8 uur en 16 minuten / 8 uur en een kwartier
8 uur en 29 minuten / 8 uur en een kwartier
LeonardN
3 jaar geleden
Als er niets over in het contract staat lijkt dat iig niet te mogen.
https://www.cnvvakmensen.nl/nextnow/blog/2018/november/minuut-te-laat-en-kwartier-geen-loon Daarnaast vraag ik me af of als de regel wel in het contract staat zoiets stand zou houden.
TurfGraver
3 jaar geleden
Geen idee of het wettelijk mag.
Maar in callcenters is het wel gebruikelijk.
Op tijd ingelogd zijn, 1 sec te laat is te laat.
Werk blokken worden per kwartier berekend.
paulus811
3 jaar geleden
@possibility, er lijken twee opties over te blijven, of je accepteert het en let goed op werk/pauze of je zoekt een andere werkgever. Het systeem lijkt nu alleen in het voordeel van de werkgever te zijn ingericht. Als je een goede verstandhouding hebt met de leidinggevende kun je nog eens vragen waarom dat zo is. En het is niet 'zeuren' over een paar minuten, op de lange duur kan het nadeel behoorlijk oplopen. Als er een ondernemingsraad is, kun je die vragen waarom het tijdmeter op die manier gaat. En uiteindelijk gaat het om wat er op je rekening wordt bijgeschreven. Stel dat tijdmeting in jouw voordeel zou zijn, maar het uurloon is lager, dan kom je totaal wellicht toch op een lager salaris. En als je het verder naar je zin hebt op je werk, stap je ook niet zomaar over. Secundaire arbeidsvoorwaarden, reistijd en sfeer zijn ook heel belangrijk.
LeonardN
3 jaar geleden
@paulus811 Of numero 3. Je gaat mee in het verhaal van Computoon/CNV en je maakt hier een rechtszaak van. Mochten Computoon en CNV het goed hebben en de rechter dus gehakt maakt van deze in mijn ogen absurde regeling zou dat een mooi begin vormen van jurisprudentie omtrent deze blijkbaar vaker voorkomende regeling.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag, als dat zo is afgesproken in je contract. En met een prikklok werkt het inderdaad op de minuut / seconde: mensen kunnen nog wel eens een oogje dichtknijpen, voor machines is dat een stuk moeilijker.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Weet je dat zeker of is dit een aanname? Anders zou ik ook in mn contract kunnen zetten dat ik per uur reken. En dan zeg ik na 58 minuten, je mag naar huis, dan hoef ik die 58 minuten niet te betalen.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Jij kunt niet eenzijdig iets in je contract zetten. Als je dat zou willen moet je het én in je contract zetten (of afspreken in je CAO bijvoorbeeld) én laten ondertekenen door werkgever en werknemer. Plus: het moet wél redelijk blijven: in sommige CAO's / RPR's staat inderdaad dat overwerk niet wordt uitbetaald, bij mensen boven een bepaalde (hogere) salarisschaal. In de CAO supermarkten stond vroeger bijv. ook dat het eerste kwartier na sluitingstijd standaard niet werd uitbetaald; die tijd was nodig om af te sluiten, de kas te tellen, klanten "weg te werken". Pa ná dat kwartier kreeg je weer betaald voor je overwerk. Net zoals je de tijd die je nodig had om je om te kleden en naar je kassa te lopen niet kreeg uitbetaald: bij begin van je werktijd moest je klaar zijn om te beginnen met werken. (Dus ja, in het algemeen weet ik dat zeker, maar ik weet niet welke afspraken jij met je werkgever maakte - via het contract wat je beiden ondertekende, of via de vakbond die de CAO afsloot).
LeonardN
3 jaar geleden
"In de CAO supermarkten stond vroeger bijv. ook dat het eerste kwartier na sluitingstijd standaard niet werd uitbetaald;" Dat staat dan in een CAO. En niet alles in een contract is rechtsgeldig OMDAT het in een contract staat en ondertekend is. Er willen nog weleens werkgevers zijn die allerlei regeltjes verzinnen die achteraf in een rechtszaak geen stand lijken te houden.
Ik weet niet hoe dat bij dit geval is. Als het er niets van in een contract staat (of een CAO), krijgt het antwoord een NEE volgens de CNV.
https://www.cnvvakmensen.nl/nextnow/blog/2018/november/minuut-te-laat-en-kwartier-geen-loon "En met een prikklok werkt het inderdaad op de minuut / seconde."
Een technische maatregel maakt het niet dat iets daardoor rechtsgeldig wordt.
Als de software van het bedrijf zo is geschreven dat alleen 8 uur WEL/NIET betaald wordt zal geen rechter er mee akkoord gaan als iemand een dag niet betaald krijgt omdat deze een half uur niet werkte en de software het zo regelt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Exact Lenoard! Zo dacht ik er ook over, ben heel benieuwd wat een rechter over zo'n zaak zou zeggen. Interessante link overigens.
Nee.

Er is de bekende hoofdregel: geen werk, geen loon. Dus in beginsel kan een werkgever 1/2 uur korten op het loon als de werknemer 1/2 uur eenmaal in het jaar te laat komt. Maar er is natuurlijk ook iets als redelijkheid en billijkheid. Dat geldt voor werknemers en werkgevers.

Een kwartier loon inhouden voor een seconde te laat pauzeren is feitelijk een vorm van een boete. Men kan een boetebeding overeenkomen met een werknemer maar die boete mag niet ten gunste komen van de werkgever.

Ben benieuwd wat deze werkgever doet bij toiletbezoek. Ik ben nog nooit een werkgever tegengekomen die tijd kort op het loon. Dan zou hij ook wel een beetje van de pot gerukt zijn...
.
Die tijd kort op het loon moet zijn:

Die die tijd kort op het loon
Toegevoegd op 13 februari 2021 18:46: tekst
Computoon