Als ik overuren maak op werk mag ik deze verdubbelen in vrije tijd. Dit kost mijn baas veel tijd en hij wil dit nu omzetten in geld.Mag hij dit doen?

'Ik moet voor mijn werk veel cursussen geven op locatie in heel Nederland. Hier krijg ik een vergoeding voor in vrije tijd .Dus 2 uur overwerk ,mag ik noteren als 4 uur vrij.Daar er veel cursussen worden gegeven de laatste tijd ,heb ik dus behoorlijk veel uren opgebouwd.Nu wil mijn werkgever dit oplossen door de regeling aan te passen en mij de uren die ik overwerk ,dus de reistijd per uur uit laten betalen a 25 euro per uur.De tijd dat ik eventueel in de file sta wordt niet vergoed.Tevens als de cursus buiten werktijd wordt gegeven mag ik de uren gewoon declareren in vrije tijd.In febr.2012 is de eerste regeling dat men de overuren mag verdubbelen in gegaan en staat zwart op wit.Dus mag mijn werkgever deze regeling gewoon omzetten omdat het hem te veel kost?'

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of dat mag daar ga ik niet over maar wees blij dat jij blijkbaar werk hebt in een bedrijf wat heel erg goed loopt! Kijk eens om je heen!

Het beste antwoord

Als er schriftelijke afspraken hieromtrent zijn gemaakt en door alle partijen is ondertekent, dan kan uw werkgever niet zomaar eenzijdig de overeenkomst verbreken.
Het is nl niet zo dat als het nu goed uitkomt dat de werkgever dit in vrije tijd uitkeert en als het iets minder gaat in geld.
Dan had hij dit in de overeenkomst moeten laten zetten, bijvoorbeeld "in dien de werkdruk het toestaat, dan dient de gewerkte uren uitgekeerd te worden in vrije tijd.".
Wel nu dat is dus hier niet van toepassing en beide partijen dienen zich dus te houden aan de gemaakte afspraken.

Dus nee, hij mag niet zomaar van deze overeenkomst wijken.
Immers u bent met uw werkgever samen tot een akkoord gekomen en hebben beiden getekend.