Mag ik eisen stellen aan mijn baas ?

Waarschijnlijk worden er 20 a 30 man ontslagen bij mijn baas.
En daar hoor ik ook bij maar ik heb nog minstens recht op 6 weken vrij.
Door overwerk en eigen vakantie dagen.
Maar elke keer als ik vrij wilde nemen kon dat niet door personeel gebrek.
En nu wordt ik waarschijnlijk over 2 a 3 maanden ontslagen dus ik vroeg kan ik dan met kerst en oud en nieuw 2 weken vrij nemen om zo door mijn dagen heen te komen.
Maar dat mag en kan niet.
Nu als ik ontslagen word en het uitbetaald moet worden kost het eigenlijk mijn geld want er gaat giga veel belasting vanaf.
Mag ik vrij eisen op de feestdagen omdat ik door hun nooit vrij kan/kon nemen en het me anders veel geld gaat kosten ?

Ontslag komt door de gemeente wegens bezuinigingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die 6 weken heb ik tot eind december en in Januari en februari komen er dus weer dagen bij.
Als ik ontslagen wordt is dat begin februari.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kunnen ze je maken? Gaan ze je anders ontslaan....? Precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook.....
Ze ontslaan toch omdat ze minder mensen nodig hebben? Dan is moeilijk uit te leggen dat ze je niet kunnen missen om vakantie te nemen.
Volgens de meeste CAO's mag je nu zelfs vrij nemen om te solliciteren omdat je baan vervalt!
Rieneke1
12 jaar geleden
@0909, ontslag op staande voet wegens werkweigering?
dan wordt het moeilijk een uitkering te krijgen lijkt me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doe je voor werk

Het beste antwoord

Je hebt inderdaad recht op je vrije dagen. Echter, de werkgever mag je, bij zwaarwegend bedrijfsbelang, vragen deze dagen op andere dagen op te nemen dan jij wenst. Dat is eerder gebeurd, in verband met het personeelstekort. Dit kan niet eeuwig duren en de werkgever dient je z.s.m. in de gelegenheid te stellen je vrije dagen op te nemen. Je kunt niet verplicht worden deze uit te laten betalen omdat "de omstandigheden op het werk vrij nemen niet toelaten". Ik denk dat je er wel mee weg zou komen om toch gewoon verlof te nemen. Het ontslag zal collectief worden aangevraagd om bedrijfseconomische redenen. Om voor jou apart ontslag aan te vragen wegens werkweigering of verstoorde arbeidsverhouding, lijkt me te veel werk voor je werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jij hebt recht op je vrije dagen, wanneer jij ze op wilt nemen. Het is puur je eigen goodwill dat je dat de afgelopen periode niet hebt gedaan, omdat het niet kon (personeelstekort??). Ik vraag me dan af, waarom jouw werkgever je gaat ontslaan, je kan nu al geen vrij nemen. Wat gaat jouw baas doen als jij en je andere collega's er niet meer zijn? Vrije dagen zijn er als jij ze nodig hebt en niet wanneer het je baas uitkomt als je vrij wilt nemen. Gewoon doordrukken en zoals je zelf al zegt ontslaan kan hij je maar een keertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk heb je gelijk dat je er achteraan gaat.
Maar aan de andere kant denk ik,je word niet voor nies ontslagen,is al erg genoeg, ook voor je baas.
Ik denk maar zo,als je ontslagen wordt,heb je toch al vrij,toch?