jaarcontract naar vast contract, ongelijke behandeling?

In mijn jaar contract staat een zin: bij gebleken geschiktheid verlenging naar een contract voor onbepaalde tijd. Mijn leidinggevende verlengt hem met een jaar, omdat ik niet lang genoeg zelfstandig zou werken om vast te geven. Terwijl er geen punten van kritiek/negatieve dingen zijn. Collega's van andere locaties hebben allemaal vast gekregen (een andere leidinggevende). De 9 waarmee we op onze locatie begonnen zijn dus niet. Mag dit zomaar? Het is hetzelfde bedrijf, dezelfde functie en we werken er allemaal evenlang, alle andere leidinggevenden geven een vast contract, behalve die van mij (en 8 andere collega's op onze locatie) is dit geen ongelijke behandeling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een beetje makkelijk van je leidinggevende om deze reden te geven zonder verdere toelichting.
Om aan zijn/haar verwachting te kunnen voldoen om alsnog een vast contract te krijgen zou ik een aantal dingen vragen (op papier zodat je het nog eens kan nalezen en zo kan aantonen wanneer je wel aan deze eisen voldoet):
1. Waaruit blijkt dat ik nog niet lang genoeg zelfstandig werk?
2. Wat moet er precies verbeteren?
3. Uit welke concrete, zichtbare (meetbare) punten blijkt dat ik wel voldoe?
4. Kunnen we hier iedere 2/3 maanden een gesprek over hebben in hoeverre ik ben vooruitgegaan?
5. Graag ontvang ik alsnog een vast contact op het moment dat ik aan alle gestelde criteria voldoe.

De uitspraak dat je nog niet lang genoeg zelfstandig werkt is een subjectief gegeven. Deze leidinggevende heeft hier een mening over en die periode is nog niet lang genoeg. Dat wist deze persoon dus al aan het begin van je contract. Dat is wel verwarrend voor de medewerkers als er in het contract staat dat bij gebleken geschiktheid het contract na 1 jaar wordt omgezet naar onbepaalde tijd.

Kijk dus of je concrete, meetbare criteria kunt krijgen waaraan jij (en je collega's) kunnen werken om deze leidinggevende te overtuigen van jouw (jullie) geschiktheid voor dit werk. Hij/zij vindt dat er meer ervaring voor nodig is om geschikt te zijn maar dat moet dan wel te toetsen zijn want de een is nu eenmaal sneller zelfstandig dan de ander. Dus waaruit moet dat blijken: welke handeling moet jij kunnen verrichten, hoe moet je houding zijn, welke vaardigheden moet jij kunnen laten zien om aan die eisen voor een vast contract te voldoen.

Het kan heel reëel zijn waarom hij/zij dit zo wil maar dan is het ook concreet te verwoorden ipv deze vage opmerking van "te kort zelfstandig". Dat is niet acceptabel maar wel als je dit kan verwoorden in concrete eisen waaraan je moet voldoen want die zijn te toetsen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja het is ongelijke behandeling. Maar dta mag omdat iedereen verschillend is. Heel zuur voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel vervelend inderdaad maar het is de mening van je manager en daar kan je niets aan doen helaas! Je niet lang genoeg zelfstandig zijn kan hij niet hard maken waarschijnlijk maar jij kan er niets aan veranderen. Het enige wat je zou kunnen doen is vragen om het over een halfjaar te heroverwegen in plaats van over een jaar. Succes!