Hoe kan ik professioneel handelen bij botsende waarden en normen?

Weet iemand een website of boek met een stappenplan hoe je professioneel kan handelen bij botsende waarden en normen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het ligt een beetje aan de context van de botsende waarden en normen, maar misschien is het volgende boek wat voor je:

Schuringa, L., Omgaan met diversiteit, Uitgeverij H. Nelissen (2001), ISBN 9789024414901

De huidige Nederlandse samenleving bestaat uit een diversiteit aan mensen, groeperingen en organisaties. Een belangrijke taak en opdracht voor de professional is om het accent te legeen op de winst die uit diversiteit te halen valt, ook in de situaties die problematisch zijn.
Het boek bestaat uit drie delen. In deel een wordt het thema verkend en wordt ingegaan op begrippen als cultuur, referentiekader, waarden en normen en dergelijke. In deel twee vindt een verdere verdieping plaats en wordt ingegaan op sociale systemen. Deel drie laat zien hoe je op een effectieve wijze kunt omgaan met de verschillen door open te staan voor veranderingen en te werken aan de verbetering van de communicatie. (Met een link naar Bol, omdat ik daar de info vandaan heb.)
--

Verder kan een cursus (of een boek over) conflicthantering voor betrokkenen handig zijn.