80/100 % afgekeurd wat heeft dit voor invloed op je uitkering ?

Een vriendin van mij is 80/100 % afgekeurd.
Maar nu heeft zij een baan gevonden als oproep kracht.
Dus het is geen garantie dat zij elke dag kan werken.
Wat heeft dat voor invloed voor haar uitkering.
En als zij dus wel elke dag wordt opgeroepen wat heeft dat dan voor invloed op je uitkering. ?

Bv stel dat ze 3 a 4 mnd elke dag wordt opgeroepen en daarna niet meer, misschien gebruikt als invalkracht voor ziekte of vakantie personeel en ze wordt daarna niet meer opgeroepen is ze dan haar aow uitkering kwijt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AOW of WAO?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wao

Het beste antwoord

Ik neem aan dat ze een oude WAO uitkering heeft?
Dan kan dit toch wel vervelende gevolgen hebben. De wet is namelijk verandert omdat het in de oude WAO regeling financieel niet aantrekkelijk is om te gaan werken.
Naast het feit dat je alles in mindering wordt gebracht op de uitkering, kan ook nog het percentage WAO verlaagd worden na een bepaalde periode. De consequentie daarvan is weer dat als je dan een periode toevallig minder werkt, je niet automatisch je oude percentage weer krijgt.
Dat is een heel gedoe.

Het voordeel van werken is dat je vriendin natuurlijk weer in de maatschappij actief is en ook nieuwe mensen leert kennen, vaardigheden op doet etc. Maar als je het puur financieel en qua rompslomp bekijkt, kun je beter alleen voor een vast aantal uren bij een vaste werkgever gaan werken vanuit de WAO. En dan liefst ook nog met een proefperiode onder toepassing van artikel 30, waarbij je terug kunt vallen op je oude percentage WAO als het toch niet blijkt te lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ze mag een bepaald bedrag per jaar bijverdienen
ze is dan verplicht om haar loonstroken naar de uitkeringsinstantie te sturen en die kijken of ze teveel verdiend.Als dat zo is wordt ze gekort. Verdiend ze niet meer als mag dan behoudt ze haar uitkering.Ze kan het beste contact opnemen met UWV en die leggen haar exact uit wat de gevolgen voor haar zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor u reactie, ik zal vragen of ze gaat bellen.
Ik keek al op internet maar kon niet echt iets vinden.
Ik heb zelf ook zo iets gehad, alleen ik had een ww uitkering en geen wao vond een oproep baan.
maar voor mij is dat al 5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag gedaan
ja persoonlijk vind ik het belachelijk dat je mag bijverdienen naast je volledige uitkering
ik vind gewoon als je 1200 euro/maand uitkering krijgt en je verdient 900 euro/maand dan heb je nog maar recht op 300 euro/maand
maar dat is mijn mening en was niet je vraag
zij kan beter hierover contact opnemen met haar uitkeringsinstantie
80/100% ik meen dat ze nog voor 20% kan werken maar geheel afhankelijk waarvoor ze is afgekeurd
zij moet dit toch altijd in overleg met de verzekeringsarts doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
80/100 % afgekeurd betekend dat ze totaal is afgekeurd. Mocht ze toch aan het werk gaan dan moet ze dit melden aan het UWV. Als zij het tevens meldt aan haar nieuwe werkgever dan kan die een bijdrage krijgen voor het feit dat hij een arbeidsongeschikte in dienst heeft genomen. Mocht je vriendin dan weer uitvallen dan kan ze terugkomen op die garantie. Het inkomen wat ze verdiend zal in mindering worden gebracht op haar uitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, dat geeft een hoop gedoe met verrekenen en zo. maar als zij gewoon elke keer netjes haar loonstrookjes instuurt naar het uwv moet het goedkomen. het wordt gekort op haar uitkering. mocht blijken dat ze het toch niet red krijgt zij gewoon haar uitkering weer. Wel eerst ff melden bij het UWV dat ze gaat werken. Zij kunnen ook aangeven hoe ze haar inkomsten moet opgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij zal zich in verbinding moeten stellen met het uwv .
En dan zal het uwv haar begeleiden in het werk .
En het uwv bepaald dan in een later stadium tot hoeverre haar uitkering wordt terug gebracht .
En zal dan ook worden beslist in hoeverre zij dan nog kan werken .
En dan zal zij ook naar ongeveer 60 % gaan .
omdat zij nog kan werken .