Kan mijn stagebedrijf me verplicht vakantie opleggen?

Ik loop stage bij een gemeente waar ik elke dag 1,5 uur enkele reis heen reis. Nu heb ik dus een OV kaart, dus dat is geen probleem, maar tussen 16-07 en 16-08 is deze niet geldig en zou ik dus zelf een kleine 620 euro kwijt zijn aan reiskosten.
Mijn stagebedrijf geeft geen reiskosten vergoeding.
Dus ik loop waarschijnlijk geen stage in deze periode. Kan mijn stagebedrijf me verplichten deze 4 weken vakantiedagen op te nemen (ik heb geen schoolvakanties)
Ik wil namelijk zelf kunnen bepalen wanneer ik een paar daagjes vrij neem (een lang weekend weg ofzo) en ik zou dus liever de einddatum van mijn stage 4 weken naar achter verschuiven, zodat ik nog wat vakantiedagen over houd.

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik ga dit natuurlijk ook overleggen met mijn stageadres, maar ik wil graag weten wat mijn rechten en plichten zijn.
Ik krijg geen stage vergoeding, dus ik zou niet weten hoe ik aan 620 euro moet komen om de betreffende periode te overbruggen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het bedrijf dicht gaat kan dit wel, is er geen overleg mogelijk?
Mij is niet helemaal duidelijk.wanneer je nou zelf vakantie wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak heeft een gemeente een OV-abonnement voor de werknemers en je zou kunnen vragen of je die mag gebruiken in deze 4 weken (zo ja, meteen voor jou laten reserveren want afmelden kan altijd nog). Leg de vraag gewoon even voor aan je begeleider.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga dit ook overleggen natuurlijk, maar ik wil graag weten wat mijn rechten en plichten in dit geval zijn.
Computoon
11 jaar geleden
Er bestaat geen wettelijk recht op een reiskostenvergoeding. Maar misschien ligt daar nog een anonieme ov-chipkaart die je voor een maand mag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk in jouw stage contract, bij mij staat er namelijk in dat ik vakantie heb tijdens schoolvakantie, maar dat ik eventueel in overleg mag werken tijdens die vakantie.

Antwoorden (1)

Normaal gesproken werkt het bij een stage zo, dat je de werktijden werkt die bij dat bedrijf/die instelling gelden.

Dat jij geen gratis vervoer hebt in een bepaalde periode is feitelijk 'jouw probleem'; het is geen probleem dat je kunt verschuiven naar het stageadres. Daar zul je dus zelf een oplossing voor moeten bedenken. Je kunt er niet blindelings vanuit gaan dat het stageadres 4 weken verlof geeft omdat je geen gratis vervoer hebt.

In deze specifieke situatie raad ik echter aan, dat je contact opneemt met school, als het stageadres geen vergoeding wil geven.

Bepalen wanneer je wel of niet vrij bent, gaat altijd in overleg met het stageadres.

Toegevoegd na 1 minuut:
In plaats van een vergoeding kan het stage-adres natuurlijk ook een anonieme OV-chipkaart geven voor die periode. Dan ben je er ook.
Computoon