Ik ben therapeutisch werkzaam voor 2x3 uur p.w.Ik heb een dienstverband van 32 u p.w. Mijn werkgever wil gewoon bij vakantie 32 u. aftrekken Mag dit?

Mijn werkgever wil ondanks mijn ziekte toch 3 weken van 32 uur per week van mijn verlof inhouden. Is dit toegestaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Kijk in jouw branche in de CAO.

Bij mijn werkgever (gemeente) is het in ieder geval niet toegestaan om bij vakantie voor de normale werkuren verlof af te boeken als je arbeidstherapeutisch werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je begrijpt het niet goed wimkees. Natuurlijk heeft iemand geen 26 weken vakantie, dus hoe je nou aan die logica komt... Iemand die op arbeidstherapeutische basis werkt, werkt misschien maar een paar maanden op die basis. Als iemand in die periode dan verlof opneemt voor 3 weken, kost hem dat alleen de uren die hij officieel tijdens de ziektewet werkt. Het zou juist onbillijk zijn als hij in die periode voor (in dit geval) 32 uur per week verlof moet opnemen, terwijl hij dus ziek is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wimkees, ik snap jou wel dat je het onbillijk vindt dat iemand op deze manier meer verlof heeft dan een collega, maar dat is dan gewoon pech voor die collega. Die moet gewoon niet jaloers zijn en personeelszaken laten liggen waar ze horen, nl bij de manager/leidinggevende. Ook als die collega extra werkdruk heeft. Dat moet die balende collega dan maar zelf regelen met zijn manager/leidinggevende. Ik denk dat als je ziek bent, dat al zwaar genoeg is, en dan zou je ook nog eens "gestraft" worden door tijdens je ziekte ook nog eens je verlof in te moeten leveren. Ok, dan heb je misschien uiteindelijk een "voordeel" van 2,5 week (fictief), maar je hebt dan ook zwaardere periode gehad dan gewoonlijk.
Op zich kan dat. Over de gehele periode dat je ziek bent, bouw je tegenwoordig vakantiedagen op. (Vroeger zat er een maximumduur aan die opbouwperiode). Daardoor is het in principe ook mogelijk dat wanneer iemand ziek met vakantie gaat die dagen als vakantiedagen worden beschouwd en in mindering gaan op het vakantiedagensaldo. In principe, want het moet in de arbeidsovereenkomst staan en het mag dan alleen voor de bovenwettelijke vakantiedagen. (Als je 32 uur werkt verdeeld over 4 dagen heb je 20 wettelijke vakantiedagen per jaar, krijg je er per jaar meer dan zijn de bovenwettelijke dagen het verschil).
Staat er niets in de cao/arbeidsovereenkomst hierover dan kunnen ziektedagen alleen als vakantiedagen worden aangemerkt als je er zelf mee instemt. Zie BW 7:637.

De wettelijke vakantiedagen van 2013 vervallen overigens op 1 juli 2014 (enz.) behalve als je 'redelijkerwijs' niet in staat was ze op te nemen. Of als in je contract een langere periode voor opnemen wordt genoemd. Dat volgt uit BW 7:640a.
Computoon