Hoe komt het dat ik zo traag werk?

Ik kan het maar niet begrijpen, waarom kan ik niet gewoon functioneren zoals de rest?

Ik ben een (Leerling) monteur en doe een BBL opleiding Electrotechniek.
Ik ga vaak mee een storingsmonteur of ik werk een beetje voor mezelf op de zaak. Mijn werktempo ligt zwaar onder de lat. Ik kan gewoon niet net zoals mijn collega sleutelen aan een motor, snij mijn hand open als ik een lijst moet ophangen of ik ben een uur lang bezig om een paar schroefjes in een muur te boren.

Hier een paar dingetjes over mijzelf en wat andere mensen van mij vinden.

Iedereen vind mij een hartstikke gezellige jongen op de zaak. ik ben een beetje een aparte type volgens de mensen.
ik doe een zelfverdediging sport. Ook daar zegt daar mijn instructeur dat ik een hele aparte stijl heb. ik heb een hele verschillende vechtstijl dan de rest. wat zijn voor en nadelen heeft.
Ik vind mezelf een beetje een rommelaar. Ik probeer me met van alles bezig te houden of te verbeteren. Als ik B.V. aan het werk ben (op een vaste plaats) probeer ik om efficiënter te werken wat soms werkt en soms niet.

Als ik zo naar mijzelf kijk denk ik. ''Ben ik wel geschikt voor deze opleiding?''
Heb ik het gewoon niet in me (wat ik niet hoop) of doe ik gewoon bepaalde handelingen niet goed waardoor ik mijzelf ontzettend vertraag? maar nu ik weet hoe iedereen een beetje over mij denkt denk ik ook, kan ik mijn aparte stijl niet in mijn voordeel gebruiken net zoals ik het doe met mijn sport?
Ik ben erg leergierig.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (2)

Het is zeker mogelijk dat je gewoon langzamer bent dan anderen, maar trager betekent niet minder of slechter, nee het betekent gewoon niet zo snel als de rest. Hieraan kun je werken.

Oefenen. Bepaalde handelingen vereisen oefening.
Als een klein kindje leert eten, zal het eerst moeten leren hoe een lepel vast te houden en vervolgens met een beetje pap naar de mond te brengen en ook nog in de mond te steken. Niet iedere baby is even snel of even jong om hiermee te beginnen. Het is een handeling die je moet leren onder de knie te krijgen. Net als toen je leerde om je veters vast te knopen, ook dat heb je geleerd met oefenen.

Alles is te leren, nou ja bijna alles. Niet iedereen kan alles, gelukkig maar anders waren we allemaal hetzelfde.

Hoe ouder je wordt, hoe eerder je je realiseert dat het best fijn is om niet als iedereen te zijn. In dit geval moet je er gewoon aan werken. Leren, je wilt het leren, bent een leerling en gaat dus meer oefenen. Misschien wel thuis? als huiswerk, om beter te worden? Is dat een goed idee @Sanny?

Ze vinden je hartstikke gezellig , ze vinden je apart , nou dat is prima!
Vraag je begeleider om hulp hiermee, eigenlijk kan je zelf tijdens het werken al zien waar het hapert, dat zijn dus de handelingen die je wilt oefenen en oefening baart kunst, hoe vaker je het doet, hoe beter je er in wordt.

Antwoord

Je bent een leerling en moet nog veel leren, niet iedereen is even snel, leert even snel, sommige mensen hebben iets meer tijd nodig.
Bij bepaalde handelingen heb je meer tijd nodig om deze te leren, vraag hulp om beter te worden door te oefenen. Geef bij je begeleider aan wat je wilt oefenen, waarvan jij vindt dat het nog niet zo goed, zo snel gaat. Niet alleen is dat heel nuttig, ook laat je hiermee je goede wil zien en dat is heel belangrijk.

Succes hoor!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In ieder geval ben je je er bewust van dat je 'traag' bent. Dat is stap één om daar verandering in te kunnen brengen. Het prijst je dat naar jezelf te erkennen. Veel mensen kunnen dat niet.

Zelf ben ik iemand met de eigenschap dingen snel te doen. Ligt aan allerlei dingen, maar één aspect voegt daar veel aan toe: routine.

Alle dingen die ik doe, die grofweg als 'standaard' bezigheden kunen worden gezien, doe ik door altijd de meest efficiente manier te zoeken/vinden en daarmee routine op te bouwen. Want routine is een belangrijk element om dingen snel en efficient te kunnen doen. Routine bouw je op door ervaring, maar ook door bewust over alles wat je doet na te denken.

Probeer dat in je achterhoofd te houden als je aan het werk bent. En besef ook, dat hoewel je in sommige gevallen feitelijk met je handen werkt, je het meeste werk met je hersenen doet. Leer die hersenen te gebruiken en je zult zien dat de fysieke arbeid daardoor ook verbetert.