ik wil mijn baan opzeggen, maar zit nog wel in mijn proeftijd. Hoe moet ik dat doen?

Ik werk sinds 1 week bij de Bas vd Heijden. Maar het werk bevalt me gewoon helemaal niet, de collega's kan ik niet goed mee opschieten, en ik merk dat ik het gewoon niet volhou omdat ik heel moe ben.

Daarom wil ik nu al stoppen. Ik heb wel een contract ondertekend, voor 2 - 12 uur. Daarin staat dat ik een proeftijd heb van 2 maanden, daar zit ik dus nog ruim in.
Maar hoe moet ik het dan opzeggen? Moet ik een brief schrijven, bellen of daar gewoon naar iemand toe lopen? Ik weet niet eens precies naar wie ik dan moet gaan.. Weet namelijk niet wie er over gaat, want tijdens mijn sollicitatieprocedure ben ik door verschillende mensen geholpen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Toegevoegd na 2 minuten:
en is het mogelijk om op te zeggen? is het dan niet zo dat ik nog een poosje moet doorwerken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na een week al opgeven... Succes in de toekomst, joh.
Mag verdorie blij zijn dat je een baantje hebt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard moet je werk doen wat je leuk vind, maar om na een week (van max 12 uur) al op te geven omdat je moe bent, dan gaat een ander baantje je ook niet liggen...
Maar goed, het is een instelling die je kunt hebben. Geeft niks. Ieder het zijne...
Ik zou sowieso eerst zorgen voor een ander baantje, maar wie ben ik...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ja, gelukkig heb ik die ervaring niet... Ehm, of toch? Dik twee jaar gewerkt met collega's die ik niet leuk vond, die me ronduit pestten en met werk dat ver onder mijn niveau lag. Ik heb het in ieder geval een kans gegeven, maar gelukkig weten sommigen het na nog geen 12 uur al...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen mag er zijn eigen mening over hebben toch? Dit was in elk geval niet de reden waarom ik de vraag stelde. Misschien moet je ook iets minder scherp zijn Dounja, je weet niet hoe het allemaal zit. Misschien moet ik er even bijvertellen dat ik sinds kort naar de fysiotherapeut ga omdat het niet zo goed gaat, en dat ik heb laten bloed prikken omdat de huisarts het niet helemaal vertelde?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(bedankt hahahi20)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat klinkt inderdaad heel anders dan: Ik heb 12 uur gewerkt, maar het werk is niet leuk, mijn collega's liggen me niet zo en ik ben moe. Misschien had je dan helemaal niet aan het werk moeten beginnen.
Maar goed, zoals gezegd: iedereen doet het op zijn manier en ik mag er inderdaad mijn mening over hebben...

Het beste antwoord

Een proeftijd is juist bedoeld voor beide partijen om te kijken of het goed bevalt, binnen die tijd kun je dus zonder opgaaf van reden je baantje weer opzeggen.
Als jij er om wat voor reden dan ook geen zin meer in hebt ga je naar je leidinggever en verteld hem dat je vanaf moren of eind van de week oid niet meer komt.
Wel zou het misschien netjes van je zijn om bijvoorbeeld deze week vol te maken zodat er eventueel naar een vervanger gezocht kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het is júist die proeftijd waardoor je zonder opzegtermijn weg kunt. Netjes is wel om inderdaad een termijn aan te houden, je zet ze wel echt voor blok als je vandaag meldt dat je morgen niet meer komt. Helemaal netjes is natuurlijk als je het in overleg doet, maar verplicht is dat niet. +1
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bij je proeftijd mag je per direct opstappen, zelfs als je op dat moment aan het werk bent.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34661

Andere antwoorden (6)

Je moet gewoon naar de bedrijfsleider stappen (foto van hem hangt bij de ingang van de Bas) en het hem voorleggen. Ze hebben liever gemotiveerd personeel en dan zal de proeftijd niet zo zwaar wegen. Het kan wel zijn dat je nog een week moet volhouden ivm planning personeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk zelf bij de Albert Heijn, als je bij ons in je proeftijd zit en je wil stoppen dat kun je gewoon naar de bedrijsleider toegaan (of hem bellen) en zeggen dat je wil stoppen. Niet via brief in postvak, dat werkt meestal niet goed

Toegevoegd na 12 minuten:
op je toevoeging. Normaal heb je een maand opzegtermijn, bij mij in de AH heb je helemaal geen opzeg termijn in je proeftijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal kun je binnen je proeftijd op zeer korte termijn weg. Doe dat wel in overleg met je chef: het is niet aardig tegenover je collega's als je er morgen niet meer bent.
Geef ze de tijd om een vervanger te vinden, dan toon je verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is nou precies de reden dat we praten over een proeftijd. vanuit de werkgever is dat de tijd om je te observeren of je de werkzaamheden aankunt en uitvoert, voor jou om te kijken of je de werkzaamheden behorende bij deze baan leuk/interessant vindt en alles wat er bij hoort.

je hebt een proeftijd voor de werkgever en de werknemer om in die periode van 1 tot 3 maanden zonder problemen het contract op te zeggen.
je kunt dus naar de personeelschef/manager gaan en zeggen dat je er mee op wilt houden. samen spreken jullie dan af of je dat per direct doet of aan het eind van de dag bijvoorbeeld.
als je niet weet wie er over gaat, dan spreek je degene aan die je tijdens het werk opdrachten geeft. diegene weet bij wie je moet zijn en hoe je dit precies moet aanpakken.

succes !

Toegevoegd na 5 uur:
antwoord

je moet dit natuurlijk ook schriftelijk per brief doen ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan als werknemer altijd ontslag nemen. Soms heb je wel een opzegtermijn van bijvoorbeeld 1-2 maanden. Aangezien je nog in je proeftijd zit gaat dat in dit geval niet op en kan je waarschijnlijk vrijwel per direct weg. Opzeggen is het verstandigst per brief. Overhandig deze ontslagbrief zelf aan de werkgever, dan weet je zeker dat hij aankomt en krijg je waarschijnlijk meteen te horen wanneer je laatste werkdag is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnen je proeftijd kun je opzeggen wanneer je wilt. Het is wel netjes om je leidinggevende hiervan mondeling op de hoogte te brengen en te vertellen wat maakt dat je dit hebt besloten. Hij/zij kan dan met die informatie eventueel aanpassingen doen in zijn team of het werk. Los van of jij dan blijft of niet. Naar mijn mening geven veel te weinig mensen feedback over iets wat ze niet prettig vinden. Hierdoor verandert er niets want de betrokkenen en/of verantwoordelijke leidinggevende weet van niets als je het niet vertelt. Doen ze er niet mee, prima en zo ja dan is dat dankzij jou dat ze dit hebben kunnen inzien en veranderen.

Je hebt geen opzegtermijn in je proeftijd maar ik raad je wel aan om even je contract te bekijken.

Succes bij het opzeggen en bij het vinden van een andere meer passende baan.