Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een werkgever achteraf zeggen dat je weg moet als je je piercings niet uit trekt?

Ik werd recent aangenomen bij een bedrijf. Op mijn cv, en tijdens mijn 3 solicitaties had ik mn piercings op. Tijdens mn voorlaatste gesprek had ik zelfs gevraagd als de piercings ok zijn. En iedereen zei ja. 3 weken nadat ik begin krijg ik een app van mn baas dat ik ze uit moet doen voordat ik volgende week aan kom. In de contract staat er een dresscode dat niemand anders moet volgen. En bovendien staat er alleen "sieraden" op.

Ik voel alsof ik de enige ben die wordt gezegd dat ik mn uiterlijk moet verandaren.

Kan dit? Vooral dat het achteraf is en ik bij andere bedrijven niet ben gaan werken vanwege hun piercing policy

Thecis
7 maanden geleden
Piercings vallen onder sieraden. Dus als dat in de dresscode staat, en je dit vooraf ook gekregen hebt, sta je 1-0 achter. Het vervelende is dat de dresscode op schrift staat. Wat mondeling toegezegd is, is moeilijker te bewijzen. Je geeft aan dat niemand anders de dresscode hoeft te volgen, dat je de enige bent die het uiterlijk moet veranderen. Kan je hier iets concreter in zijn? Ben je bijv de enige met piercings? Waar zitten de piercings? Zijn er andere mensen met sieraden waarvoor de dresscode niet geldt? Zo ja, wat voor sieraden zijn dat? Wat voor soort baan is het bij Wat voor soort bedrijf? Dit zijn allemaal relevante vragen voor deze casus. Hoe frustrerend het ook is, we zijn niet allemaal gelijk, hoe graag we dat ook willen. Iemand met kleine oorbellen zal hierin wellicht anders behandelt worden dan iemand met grote piercings. Ikzelf werk bijv in een omgeving waar élk soort sieraad uit den boze is (steriel laboratorium)
tinus1969
7 maanden geleden
Je werkt er al? Of moet je eerste werkdag nog beginnen?
Thecis
7 maanden geleden
@Tinus1969
Zo te lezen werkt de VS er nu zo'n 3 weken.
Ritsuka
7 maanden geleden
Bij ons op het werk mag het niet met veiligheid en hygiëne. In de fabriek mag je het wel afplakken met blauwe tape als het niet uit kan.
Ik doe mijn oorbellen altijd af aan het begin van de dag en leg het in mijn kluisje.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ik denk van wel, als het werk dit vereist, ik heb zelf jaren in diverse keukens van hotels restaurants en een ziekenhuis gewerkt, daar moest je tijdens het werk al je armbanden, horloges, sieraden en zelfs je trouwringen afdoen tijdens het werk, dat is dus heel normaal, zelfs oorbellen werden tijdens het opscheppen van de maaltijden niet toegestaan...
Dus ja, als je hier niet aan kunt/wilt voldoen.....
(Lees meer...)
Toegevoegd op 17 mei 2025 09:24: tekst
7 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing