Recht op gedeeltelijke uitkering?

Ik ben 24 jaar en werk als oproepkracht in de kinderopvang. Nu is het zo dat met de crisis ik niet zovaak meer opgeroepen wordt. Deze maand is de kans groot dat ik niet meer dan 50 uur werk. Nu sprak ik een collega en die vroeg zich af of ik niet een gedeeltelijk uitkering kan aanvragen. Ik heb even gegoogled maar kon het niet direct vinden. Weet iemand hoe dit zit? Het is niet zo dat ik elke maand zo weinig werk (vorige maand ongeveer 100 uur gewerkt), maar met 50 uur per maand kan ik niet echt rond komen natuurlijk. Dus ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.

Ps. ik ben druk opzoek naar iets anders, maar helaas is dat nog niet zo makkelijker!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als jouw inkomen per maand, inclusief het inkomen van eventuele gezinsleden, onder het sociaal minimum komt, en je ook voldoet aan de andere voorwaarden (bijvoorbeeld van vermogen en beschikbaarheid op de arbeidsmarkt), kom je mogelijk in aanmerking voor een aanvullende Bijstandsuitkering.

Je bent dan trouwens wel verplicht om passend werk te accepteren, ook als dat betekent dat je werk gaat doen wat je helemaal niet leuk vindt. Je moet de Bijstand dan ook echt zien als laatste vangnet: als je het zelf kunt redden, en bijvoorbeeld dit werk leuk vindt en dat ook kunt blijven doen als je er een krantenwijk bij zou nemen (ik noem maar wat) dan kun je dat beter doen dan Bijstand aanvragen en straks fulltime achter de lopende band moeten staan.

Maar als je echt niet rond kunt komen, is het natuurlijk heel fijn dat een vangnet als de Bijstand er is.

Toegevoegd na 14 minuten:
Die norm is voor een alleenstaande zonder kinderen trouwens ongeveer 635 euro, en als je je woonlasten met niemand deelt, is de norm dan ongeveer 880 euro.

Voor gehuwden of voor gezinnen gelden andere bedragen. Kijk anders even hier: http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=75

Globaal: als je alleen woont en je inkomen is minder dan 880 euro per maand, heb je mogelijk recht op een aanvulling tot die 880 euro. Als je samen met gezinsleden in één huis woont, heb je alleen recht op een aanvulling als het gezamelijk inkomen lager is dan ongeveer 1270 euro (norm voor gezinnen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik oordeel niet hoor. Als je niet kunt rondkomen, moet je het vooral aanvragen: daar is de Bijstand voor. Ik zeg er alleen wel bij dat als je het ook op een andere manier kunt oplossen, dat vaak ook voor jezelf prettiger is. Maar je moet zeker geen schulden op laten lopen en allerlei problemen laten onstaan doordat je je rekeningen niet kunt betalen en je te koppig bent om een uitkering aan te vragen. Als er geen andere mogelijkheid is, dan heeft elke Nederlander het recht om gebruik te maken van dat vangnet. Kijk trouwens ook even naar je contract: 0-uren zeker? Sommige werkgevers doen het voorkomen alsof je dan geen enkel recht zou hebben als werknemer, maar als je een bepaalde tijd een vast aantal uren per maand werkte, dan is je werkgever verplicht om jou die uren uit te betalen, omdat jij dan in redelijkheid kon verwachten dat je de volgende maanden ook dat aantal uren zou kunnen werken. Als het altijd al heel variabel was, ligt dat anders, maar als je altijd minimaal 30 uur per week werkte, dan verwerf je daarmee ook bepaalde rechten. Misschien kun je eens advies vragen bij het juridisch loket ofzo, of bij een vakbond, als je daar lid van bent.
Als je onder het minimum verdiend heb je recht op een aanvullende bijstandsuitkering. Als dit de ene maand wel is en de andere maand niet, zal het lastig worden. Maar als je standaard tekort komt kun je het aanvragen.