Hoe kun je de intonatie van je stem verbeteren bij het presenteren?

Voor mijn opleiding moest ik vorige week de afgelopen periode presenteren. Het gaat me al beter af dan eerst, maar volgens de docent praat ik erg monotoon. Dat hoor ik al mijn leven lang. Niet alleen bij het presenteren, maar ook in een gesprek. Ik word er wel een beetje moe van, volgens mij hoort het gewoon bij me. Ik word er ook nogal onzeker van en houd er niet zo van om te praten. Als ik meer intonatie gebruik, voelt dat heel onnatuurlijk en gek. Ik weet niet goed hoe ik dat zou moeten doen. Valt het te leren? En kan het passen bij het hebben van een lichte vorm van autisme?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (5)

Probeer een mooie intonatie niet bewust te creëren. Dat gaat je niet lukken. Dan gaat het zelfs nep klinken.

Wat je wel kunt doen:
Probeer te voelen wat je zegt. Sta achter de woorden die je zegt en wees enthousiast.
Dat is het belangrijkste; erachter staan wat je zegt.
Dan geloven de mensen je tenminste. Overtuigend spreken.

Het is jouw moment, het moment dat je spreekt. Je hebt maling aan hoe anderen erover denken, het moment is van jou en iedereen heeft gewoon te luisteren wat je zegt.

Het klopt, het is de waarheid en jij hebt gelijk. Overtuigingskracht, heel belangrijk.

Dan komt die mooie intonatie vanzelf wel.

Eerst jezelf geloven, dan doen anderen dat ook.

Een paar fysieke tips:

Sta rechtop, schouders naar achteren, opgeheven hoofd.
Je benen stabiel, klein stukje uit elkaar, je armen langs je lichaam. Ontspannen houding aannemen, je spieren niet aanspannen.
Kijk vlak "over" het publiek heen. Kijk niemand recht in de ogen, maar kijk wel vlak over iedereen heen. Kijk bijvoorbeeld alleen naar de voorhoofden, dan is het net of je ze aankijkt. Je wil iedereen iets vertellen vanuit elke kijkhoek.

Maar het belangrijkste blijft:

Voel je verhaal!

Toegevoegd na 2 minuten:
PS: Het is trouwens logisch dat je je er nog ongemakkelijk bij voelt hoor. Je moet het je "eigen" maken. Pas als je het vaker gedaan hebt, komt het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit valt zeker te leren! Door vaker te presenteren word je minder onzeker en kun je meer op je publiek gaan letten. Want je presenteert voor een ander, zelf ken je het verhaal al. Door je presentatie op een monotone manier te geven, zul je de aandacht van de meeste mensen zien verslappen. Op het moment dat je dit door hebt, ga je meestal automatisch al harder of "spannender" praten. Je weet dus al hoe je intonatie moet gebruiken, je voelt je er alleen niet prettig bij. Waarom eigenlijk niet? Je geeft aan dat je presentatie al is verbeterd. Als je mensen wilt (blijven) boeien met je verhaal, dien je dit verhaal ook met je stem interessant te maken.
Of je monotone presentatie samenhangt met een lichte vorm van autisme kan ik niet goed inschatten. Als deze vorm van autisme te maken heeft met het niet goed kunnen inschatten van de reactie van de ander, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Ga eens bij jezelf te rade. Wat doet het met jou als een presentatie op een monotone manier gegeven wordt? Op welk stemgeluid reageer jezelf het best? Het begrijpen van de reactie maakt het misschien makkelijker om met je stem te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven als staat aangegeven: een monotone presentatie verveelt snel. Al is het verhaal nog zo interessant, als het niet boeiend wordt vertelt verslapt de aandacht.
Daarom is het zeker belangrijk om er wat aan (proberen) te doen.
Dit kan je oefenen door hardop te gaan lezen.
Neem een kinderboek en ga een kind voorlezen. Als er geen kind in de buurt is, doe dan alsof.
Speel met je stem, leg nadruk op bepaalde woorden, wissel hard af met zacht, probeer het spannend te laten klinken. Las korte pauzes in. Het zal in het begin zeker voor jezelf onnatuurlijk klinken, maar dat is helemaal niet erg.
Lees dan eens een ander boek of verhaal voor aan je moeder, met hetzelfde recept.

Na een tijdje zul je merken dat het niet zo raar en overdreven meer klinkt.

Als je weer een presentatie hebt oefen die eerst thuis. Kijk welke woorden een nadruk kunnen hebben en spreek die wat harder uit. Probeer je woorden te benadrukken met gebaren, maar ook weer niet te veel.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet dit ook regelmatig doen voor mijn opleiding. Mijn docent gaf als tip om het te vertellen zoals je een kind zou voorlezen. Dat is vrij overdreven, maar als je voor je toehoorders staat doe je het door de zenuwen een stuk matter en komt het (wellicht) precies goed over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg na een presentatie eens het advies om zangles te nemen. Niet dat ik dat gedaan heb hoor... (veel te eng)
maar als ik iets aan mijn stem had willen veranderen dan was het misschien best een goed advies geweest; je leert letten op ademhaling, ontspanning, gevarieerd stemgebruik, etc.
Er komt wat meer 'rek' in het stemgeluid, wat je (ook) in het dagelijks leven gebruikt. Maar je moet het natuurlijk ook leuk vinden om te zingen, dan is het misschien een idee.

(Ikzelf vond het niet belangrijk genoeg, want ik was toch niet van plan om 'iets met presenteren' te gaan doen. Een verschrikking vond ik het.)

Wil je er zelf iets aan veranderen? Dat is denk ik wel belangrijk, bij de vraag of het te leren is.