Kan vakantie geweigerd worden?

Mijn man werkt voor een grote landelijke organisatie. Binnen zijn regio doet hij samen met een collega hetzelfde werk. Het kind van de collega is inmiddels leerplichtig dus collega wil ook vakantie in de schoolvakanties, logisch. Binnen het bedrijf werken zeker 50-100 medewerkers die hetzelfde werk uitvoeren. Mag de manager de vakantieaanvraag weigeren als man en directe collega tegelijkertijd aanvragen? Dit zal namelijk nu vaker het geval zijn. Of mag je aannemen dat er vervanging zou moeten kunnen komen vanuit andere regio’s?
Het gaat om de mei of herfstvakantie. Wij gaan in de meivakantie altijd naar de zon. In de zomer komen we er wel uit en die vakantie vinden wij minder belangrijk. Collega en man wonen in dezelfde regio dus zijn gebonden aan dezelfde schoolvakanties. Ze hebben de luxe van een enorme hoeveelheid aan vakantiedagen, maar het wordt lastig opmaken als je maar één collega hebt waar je op aangewezen bent voor overname van de werkzaamheden.

7 maanden geleden
Edraket
7 maanden geleden
De zomervakantie duurt 6 weken.
In het bedrijfsleven is het normaal dat een medewerker de eerste 3 weken vacantie neemt, en de andere de tweede drie weken. Daar moeten ze samen uitkomen, en daar zou ik de manager niet mee lastigvallen.
Het zijn toch volwassen mensen?
ronron1212
7 maanden geleden
Ja dat mag geweigerd worden.
Ritsuka
7 maanden geleden
Vakantie aanvragen moet altijd in overleg gebeuren. Ja, dit mag geweigerd worden.

Antwoorden (3)

Als de zomervakantie geen probleem is, dan kan je dezelfde afspraken maken over de mei- en herfstvakantie. In overleg de een de eerste, en de andere de tweede vakantie.
En ja, je hebt verlofrecht, maar je kunt alleen verlof aanvragen en daar moet de werkgever binnen een vaste termijn op reageren. Regel het met je collega wie er wanneer gaat, en vermeld dat bij je verlofaanvraag. Dan heb je nagenoeg zekerheid dat het niet wordt afgewezen.
In principe is het de werkgever die erover beslist, en die kan een aanvraag weigeren als het niet goed uitkomt voor het bedrijf.
7 maanden geleden
In burgelijkwet boek 7, artikel staat dat een werkgever verplicht is om een werknemer vakantie te gunnen. Indien de werknemer zijn vakantie indient kan de werkgever alleen weigeren (binnen twee weken na aanvraag) indien er zware redenen zijn. Echter is dit van toepassing als er niets anders is overgekomen met de werknemer (dus C.A.O of dergelijke). Kijk dus eerst of er iets anders beschreven is.

Misschien kan je oplossingen aandragen bij de werkgever die kunnen helpen. Bijvoorbeeld iemand aannemen om die tijd te overbruggen?
7 maanden geleden
Een werkgever Lees commercieel bedrijf) is geen kleuterschool, waar ze drie of vier keer per jaar vakantie hebben. de werkgever is verplicht éénmaat per jaar tenminste 10 (werk)dagen aaneengesloten vakantie toe te kennen. Voor de overige vakantie dagen hoeft de werkgever geen aaneengesloten blokken toe te kennen. Vaak wordt er wel een tweede vakantie mogelijk gemaakt, maar dat gaat altijd in overleg.
7 maanden geleden