kan mijn werkgever verplichten om een overeenkomst te ondertekenen?

Als ik een sleutelovereenkomst niet wil tekenen omdat ik daarin hoofdelijk aansprakelijk wordt gesteld voor diefstal, kan mijn werkgever me toch verplichten om de overeenkomst te tekenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. Maar niet tekenen betekent dan ook geen sleutel(s)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet tekenen betekent geen sleutels, en kan ik mijn werk niet uitvoeren....
Kan hij me daarom ontslaan?
Computoon
10 jaar geleden
Ja (al zal het zo'n vaart echt niet lopen, ik zou de werkgever echter niet op de proef stellen). Als je een arbeidsovereenkomst hebt getekend, neem je de plicht op je om voor een werkgever te werken en hij neemt de plicht op zich om loon daarvoor te betalen. Als je de sleutel niet 'wilt' hebben, maak je het zelf onmogelijk om het werk uit te voeren. En wat kan er gebeuren als je wel tekent? Wel, dat je een bedrag aan de werkgever moet betalen als je de sleutel verliest, voor het maken van een nieuwe sleutel of -in het slechtste geval- voor een nieuw slot. Hij kan je niet aansprakelijk stellen voor de diefstal van de goederen uit zijn zaak doordat iemand met de van jou gestolen sleutel de deur opent met de sleutel die van jou gestolen is. Dit zou pas anders worden in geval van opzet of bewuste roekeloosheid (in het geval je de sleutel weggeeft aan degene die de spullen vervolgens steelt.) Daarom is mijn advies: mocht je de sleutel onverhoopt verliezen, doe dan meteen aangifte bij de politie en laat proces-verbaal opmaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jullie hulp en info.
Ik heb de overeenkomst toch maar getekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En stel dat er iets gebeurt en je aansprakelijk word gesteld valy dat gewoon onder je wa verzekering
teusvh
10 jaar geleden
Nou, dat lijkt me niet het geval. Een WA verzekering dekt niet de schade als je in een commerciele relatie (wat een arbeidsovereenkomt is), in gebreke bent gebleven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je word aansprakelijk gesteld voor de kosten van sloten vervangen en dat valt gewoon onder je wa tenminste volgens mijn verzekerings agent