Hoe zijn taxis rendabel als ze moeten concurreren tegen zwartwerkers en Ubers?

Soms zie je in het centrum dezelfde taxi’s de hele dag op dezelfde plek staan, wachtend op een klant, in de schaduw van zwarte taxi’s en goedkopere Ubers. Hoe kan het dan toch dat deze chauffeurs/taxibedrijven genoeg geld verdienen om rond te komen?

2.2K
ronron1212
een jaar geleden
Wat bedoel je nu met in de schaduw van zwarte taxi's
MentalTourist
een jaar geleden
Dat veel mensen de voorkeur geven aan zwarte taxi’s omdat ze goedkoper zijn. Ik weet natuurlijk niet of normale taxi’s hier echt onder lijden, dat is maar een aanname.
LeonardN
een jaar geleden
Blijkbaar door de prijsmarge x het aantal ritten wat ze toch per dag rijden.
Blijkbaar zijn er toch mensen die een reguliere taxi pakken.
Misschien hebben ze al genoeg aan ~4 ritten per dag, met ~50 euro per rit. Dat zou neerkomen op 1000 euro per week (zonder alle onkosten natuurlijk). @ronron1212
De vrager zal bedoelen dat de bonafide taxi's concurrentie hebben van taxi's die het werk illegaal doen en taxi-alternatieven als Uber.
ronron1212
een jaar geleden
Ken geen zwarte taxi's dus wat is dan een zwarte taxi?
MentalTourist
een jaar geleden
Oo, een zwarte taxi is gewoon een taxi die zwart werkt. Dus altijd goedkoper.
ronron1212
een jaar geleden
Zwarte taxi's zal toch niet zoveel meer voorkomen er staan zware boetes op
SentWierda
een jaar geleden
@MentalTourist. Een vraag: in welk centrum staan die taxi's te wachten?
En een opmerking: het gaat ook om de kwaliteit van de taxi's. Niet alleen de prijs is bepalend.
Abcde
een jaar geleden
Ik denk dat het merendeel van de inkomsten van een taxibedrijf bestaat uit ritten zoals Valys en van regionale taxipashouders (bedoeld voor mensen met beperkingen en ouderen). Ook schoolvervoer en ritten voor bedrijven zullen door veel taxibedrijven gereden worden. Veel taxibedrijven hebben ook touringcars, waar schoolreisjes, dagtrips en andere ritten met veel personen mee vervoerd worden. De eenmansbedrijfjes met 1 taxi zullen het niet altijd makkelijk hebben om een fatsoenlijk maandinkomen binnen te halen.

Antwoorden (2)

Gewone taxi's zijn rendabel omdat ze commerciële tarieven hanteren en in het hele land actief zijn.
Concurreren tegen zwartwerkers en Ubers? Komt relatief weinig voor.
Ubers en zwartwerkers zijn geen serieuze concurrenten van normale taxi's omdat ze vrij zeldzaam zijn. In Nederland rijden Ubers alleen veel in Amsterdam en heel soms in Rotterdam. Zwartwerkers rijden in principe nergens.
een jaar geleden
Legale taxi’s kunnen concurreren met Uber en snorders (illegale taxi’s):
-omdat ze betrouwbaarder zijn of iig lijken voor veel klanten.
-omdat Uber en snorders geen passagiers mogen oppikken op sommige geliefde locaties, zoals Schiphol.
-omdat zakelijke passagiers een legale taxi nodig hebben (liefst waar ze met creditcard kunnen betalen) om de bon te kunnen declareren.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dat helpt iig tegen snorders.