Kan ik een 16 uur contract eisen als ik nu 6 uur contract heb en altijd minstens 20 uur werk bij AH?

Ik werk bij Albert heijn en heb een 6 uur contract ,maar ik werk elke week minimaal 20 uur?Nu wil ik een 16 uur contract eisen ,maar wat kan ik gebruiken voor argumenten. Ook is mij een tijdje gelden een contract opgelegd waar in stond dat ik niet hogere urencontract kan eisen maar die heb ik niet ondertekend. I

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoeveel jaar werk je bij ah?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kunt niets eisen, zeker niet bij de Ah die er een sport van maakt de rechten van werknemers uit te kleden. Het is dan ook niet een kwestie van logisch beargumenteren. Je kunt het wel vragen maar dit lijkt niet logisch gezien het contract dat je eerder werd voorgelegd. Zoek een andere baan na Corona en lijst het unieke contract in dat je niet tekende.

Antwoorden (3)

Werkgevers zij vaker terughoudend met het verhogen van meer-urencontracten, omdat werknemers hen aan die uren kunnen houden wanneer het minder druk is en er dus minder uren gewerkt worden.
3 jaar geleden
Nee, dat kun je niet "eisen", je kunt het natuurlijk wel vragen. Maar ik denk dat de kans dat je het krijgt niet zo hoog is. Voor je werkgever is het zo gunstig: hij hoeft je maar 6 uur uit te betalen als hij je niet meer uren in de week nodig heeft. En als hij je wel 20 uur nodig heeft, betaalt hij voor 20 uur werk. Als je al langere jaren een dienstverband hebt van 6 uur, maar altijd 20 uur werkt, heb je wel een sterkere positie als je ook officieel meer uren zou willen. Bewaar daarom al je werkbriefjes, salarisstroken e.d. goed!
3 jaar geleden
Helaas is het rechtsvermoeden van arbeidsomvang ((7:610b burgerlijk wetboek) niet van toepassing. Dat is alleen bij 0 uren of min- Max contracten of anderszins bij wisselende uren.

Je kunt schriftelijk een beroep doen op de Wet flexibel werken met een verdoen jouw arbeidsduur uit te breiden. Jouw werkgever moet dat serieus overwegen en mag alleen weigeren als hij daar gegronde redenen voor heeft.
Met bestaan voorbeeldbrieven, kijk eens op de site van het juridisch loket en de FNV