Loonverschil m/v gemiddeld 20,8 procent

Vrouwen verdienen gemiddeld minder dan mannen. De loonverschillen m/v zijn in Nederland gemiddeld 20,8 procent. Dat is meer dan het EU-gemiddelde van 14,5 procent en het wereldwijde gemiddelde van 16,5 procent. Dit blijkt uit onderzoek van ITUC, het internationale verbond van vakbonden, dat in 2008 is gepubliceerd.

In de particuliere sector is het gemiddelde loonverschil nog wat groter, 22,0 procent, in de publieke sector wat kleiner met 16,7 procent. In een paar typische vrouwensectoren, zoals de detailhandel en de gezondheidszorg, staan de vrouwelijke werknemers er nog slechter voor dan het landelijke gemiddelde met 26,4 resp. 24,5 procent lager loon dan de mannen die daar werken.

Het ITUC-onderzoek is onder meer gebaseerd op gegevens van Loonwijzer. Lees meer over het ITUC-onderzoek bij Gelijk loon.

Waarom verdienen vrouwen gemiddeld minder dan mannen?
Omdat het krijgen van kinderen het loonverschil vergroot.
Omdat ze hun loopbaan onderbreken.

Omdat vrouwen werken in sectoren en beroepen waarin de combinatie van arbeid en zorg beter te realiseren is.

Hiet zou niet zo mogen zijn dat een vrouw in dezelfde functie als een man bij dezelfde werkgever minder betaald krijgt. Het is zelfs bij de wet verboden. En toch gebeurt het. De Loonwijzer enquête heeft in 2006 aangetoond dat vrouwen al vanaf hun eerste baan op achterstand komen. Gemiddeld vier procent. Die achterstand lopen ze nooit meer in. Ook krijgen ze minder extra's zoals een mobieltje, toeslagen of een lease-auto. De uitkomsten van het loononderzoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Absoluut waar! Ben daar zelf het beste voorbeeld van.. mijn collega in dezelfde job verdient 400 euro bruto meer dan ik en hij werkt er korter...
Waarom? Gewoon omdat hij een man is en ik niet... er is geen logische verklaring voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt hoofdzakelijk omdat de meeste vrouwen niet geleerd hebben om voor hun belangen op te komen. Ze zijn al gauw tevreden.
Ik had laatst een gesprek met een HR man en we bespraken daarin ook het salaris. Hij vond mijn salaris wel erg hoog! Op mijn reactie "als ik een man was zou het wel meevallen"werd geen antwoord gegeven.

Tweede oorzaak is natuurlijk ook het feit dat vrouwen heel vaak geen zin hebben in een volledige baan. Vaak afwezig zijn, en een baan als leuk tijdverdrijf zien.

En wat zeker niet vergeten mag worden; ze onderschatten zichzelf vwb. hun capaciteiten.