Wanneer treedt de ervarings loonschaal in werking (23 jaar)?

Ik ben afgelopen maand 23 jaar geworden. Ik werk al 6 jaar bij hetzelfde bedrijf, welke valt onder de CAO Mode- Sport en Detailhandel. Mijn vraag is of het ervarings loonschaal al toepasbaar is op mij, of dat het pas in werking gaat vanaf je 23e. (Dus dat er nu elkaar een X percentage bijkomt, of dat ik nu gelijk recht heb op 5 ervaringsjaren).

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

De ervaringsjaren staan los van je ervaringsjaren. Achter in de CAO staan een hoop functies beschreven. Je kunt de CAO nalezen op cbwmitex.nl /Deze verwijzen naar de loonschalen verderop in de CAO. Middels kruistabellen kan je achterhalen wat de gebruikelijke schaal is voor jouw functie en jouw ervaring. Wanneer deze onevenredig uit balans is adviseer ik je op internet te speuren wat mensen met gelijke ervaringen en functie verdienen en te vergelijken of dit echt uit balans is. Daarna zou ik een gesprek aanvragen bij mijn werkgever. Op salariskompas kan je lezen hoe je salarisonderhandelingen kunt voorbereiden.

Let op het is wel een werkgeversmarkt. Voor jou 10 anderen.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewerkte jaren gaan meetellen vanaf je 23e (dat is het '0'-punt).

En, op beperkte schaal vanaf je 21e (althans volgens de CAO die in 2012 geldig was) maar dan op een andere manier:

"Medewerkers die op het moment dat zij de leeftijd van 21 jaar bereiken ten minste twee jaar ervaring in hun functie bij het bedrijf hebben, ontvangen het schaalloon van een 22-jarige.

Medewerkers die op het moment dat zij de leeftijd van 22 jaar bereiken ten minste twee jaar ervaring in hun functie bij het bedrijf hebben, ontvangen het schaalloon van een 23-jarige.

Deze afspraak over beloning van 21- en 22-jarigen met twee jaar ervaring gaat in op 1 januari 2012."

In de laatste CAO (er is kennelijk nog geen nieuwe die tot in 2013 doorloopt) staat dit:

"6.2 Loon
Vaststelling garantieloon:Het loon dat aan een medewerker wordt betaald, is gekoppeld aan een functiegroep waarin de medewerker is ingedeeld. De medewerker ontvangt een loon dat tenminste gelijk is aan het voor zijn leeftijd, dan wel voor zijn functiejaren vastgestelde bedrag volgens de loonschalen (zie ook de bijlagen 1a en 1b van deze cao). Deze loonschalen gelden tot uiterlijk 1 januari 2012."

Je moet dus weten in welke functiegroep je zit. De functiegroepen lopen van A t/m I.
Tot je 23e krijg je in principe gewoon het loon dat hoort bij je functiegroep en leeftijd. (Zie boven de ‘regel’ voor iemand van 21 of 22 met 2 jaar ervaring).

Iemand die in A zit van 18 krijgt minder dan iemand die in I zit van 18. Die in A krijgt het brutominimumjeugdloon van een 18-jarige en die in functiegroep I krijgt meer. Dat verschil blijft de daaropvolgende jaren. Een 19-jarige in A krijgt meer dan een 18-jarige in A, maar het is nog steeds het minimumjeugdloon. En een 19-jarige in I verdient weer meer dan een 18-jarige in I .

Iemand die in functiegroep A zit verdient op 23-jarige leeftijd het wettelijk minimumloon. De 23-jarige in B t/m I verdienen oplopend meer.

Bij 23-jaar staat ‘0’. Iemand die in functiegroep A zit kan daarna nog 4 stappen maken en zit dan aan zijn eindloon. Iemand die in I zit, kan daarna nog 12 stappen maken en zit dan aan zijn (uiteraard veel hogerer) eindloon.

Dus de “ervaringsjaren’ tellen vanaf je 23e met een maximumaantal salarisstappen daarna, afhankelijk van je functiegroep. (Aan die regel voor 21-/22 jarigen heb je nu niets meer.)

Het salaris opzoeken in de CAO zal wat lastig gaan, want die zullen nu niet meer kloppen. Meer geven dan in de cao staat mag de werkgever overigens wel.
Computoon