Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer treedt de ervarings loonschaal in werking (23 jaar)?

Ik ben afgelopen maand 23 jaar geworden. Ik werk al 6 jaar bij hetzelfde bedrijf, welke valt onder de CAO Mode- Sport en Detailhandel. Mijn vraag is of het ervarings loonschaal al toepasbaar is op mij, of dat het pas in werking gaat vanaf je 23e. (Dus dat er nu elkaar een X percentage bijkomt, of dat ik nu gelijk recht heb op 5 ervaringsjaren).

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De ervaringsjaren staan los van je ervaringsjaren. Achter in de CAO staan een hoop functies beschreven. Je kunt de CAO nalezen op cbwmitex.nl /Deze verwijzen naar de loonschalen verderop in de CAO. Middels kruistabellen kan je achterhalen wat de gebruikelijke schaal is voor jouw functie en jouw ervaring. Wanneer deze onevenredig uit balans is adviseer ik je op internet te speuren wat mensen met gelijke ervaringen en functie verdienen en te vergelijken of dit echt uit balans is. Daarna zou ik een gesprek aanvragen bij mijn werkgever. Op salariskompas kan je lezen hoe je salarisonderhandelingen kunt voorbereiden.

Let op het is wel een werkgeversmarkt. Voor jou 10 anderen.......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewerkte jaren gaan meetellen vanaf je 23e (dat is het '0'-punt).

En, op beperkte schaal vanaf je 21e (althans volgens de CAO die in 2012 geldig was) maar dan op een andere manier:

"Medewerkers die op het moment dat zij de leeftijd van 21 jaar bereiken ten minste twee jaar ervaring in hun functie bij het bedrijf hebben, ontvangen het schaalloon van een 22-jarige.

Medewerkers die op het moment dat zij de leeftijd van 22 jaar bereiken ten minste twee jaar ervaring in hun functie bij het bedrijf hebben, ontvangen het schaalloon van een 23-jarige.

Deze afspraak over beloning van 21- en 22-jarigen met twee jaar ervaring gaat in op 1 januari 2012."