Kan je een kandidaatstelling bij de ondernemingsraad van je organisatie tegenhouden?

Een bekende van mij heeft zich opgegeven voor de kandidatenlijst van de ondernemingsraad.

De motiven van deze persoon zijn onzuiver. Hij heeft zelf tegen mij gezegd dat er klachten tegen hem lopen voor schending van integriteit.

Maar de organisatie is groot en in de rest van het land weten ze niet welke klachten er tegen hem zijn op zijn locatie.

Ik vroeg hem hoe dat dan zou gaan als zijn naam bekend gemaakt wordt voor de verkiezingen. Dat mensen dan misschien zouden melden dat zijn motivaties niet zuiver zijn. Maar volgens hem kon dat niet. Kandidaat is kandidaat. En op een andere locatie kennen ze hem goed zonder problemen. Dus hij verwacht om wel gekozen te worden.

Ik vind hem wel erg zeker van zijn zaak. Ik kan mij niet voorstellen dat zijn huidige collega's dat zomaar over hun kant laten gaan.
Kunnen zij het tegenhouden?

1.4K
ronron1212
een jaar geleden
Mensen kunnen hem gewoon niet kiezen
HeerVoldemort
een jaar geleden
Uiteraard is dat mogelijk. Maar hij denkt dat hij wel gekozen wordt omdat er een locatie is met 300 personeelsleden waar ze wel positief over hem zijn. En de locatie waar hij (tijdelijk, hangende het onderzoek) is weg gehaald heeft maar 50 mensen.
ronron1212
een jaar geleden
Waar ze 50 man hebben kan het zijn dat die bezwaar indienen daarnaast kan het als het vergrijp ernstig genoeg pz nog ingrijpen.

Antwoorden (1)

Nee, dat kun je niet tegenhouden. Wat iemands beweegredenen zijn is formeel irrelevant, je stelt je kandidaat of je doet het niet. Welk verhaal daarbij wordt verteld kan wél maken dat mensen op je stemmen. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat OR-leden of politici praatjes verkopen, zo werkt dat nu eenmaal in een democratisch systeem. Let wel: de verkiezingen kunnen op een verschillende manier georganiseerd zijn: personen- of lijstenstelsel. Als hij op de lijst van een vakbond staat maken zij de selectie, en bepalen ze de volgorde op de lijst. Dat er klachten zijn ingediend tegen je collega is ook niet relevant. Het is niet aan jou (de collega's) om te oordelen of die wel of niet gegrond zijn. Als het goed is heeft de organisatie daar een zorgvuldige procedure voor. In een normaal bedrijf biedt het OR-lidmaatschap ook geen bescherming als er klachten zijn. Hooguit is de commotie wat groter als hij op straat wordt gegooid. Mijn advies: blijf er buiten. Als het allemaal net even iets anders blijkt te zijn heb je je zomaar schuldig gemaakt aan laster, en dat moet je ook niet willen.
een jaar geleden