hoe moet je het werk links laten liggen als je er geen kans voor krijgt?

ik ben vandaag bij de doc geweest en die constanteerde een depressie. van de doc moest ik dus het werk links laten liggen en zo veel mogelijk leuke dingen doen maar toch moest ik me ziek melden, oke heb ik ook gedaan maar, de baas wilde dat ik over 4 dagen weer kwam werken, zo niet moet ik iedere dag naar het werk opbellen om te zeggen hoe het is. De doc daar in tegen zei letterlijk dat ik even niks van het werk moest aantrekken en het even op een laag pitje moest zetten zodat ik me helemaal kon herstellen. morgen heb ik dan een gesprek ook met een soort van psygoloog die me dan uit de depressie zou kunnen helpen,, en als dat niet zou werken moest ik aan de antidepressiva,,, maar mijn vraag is nu wat moet ik dan met het werk doen aangezien hij me totaal voor blok zet!!???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Jouw huisarts heeft niets te vertellen over jouw werk.

En jouw baas heeft niets te vertellen over jouw gezondheid.

Daarom zijn alle bedrijven aangesloten bij een Arbo-dienst.
Die Arbo-dienst heeft een arbo-dokter in dienst.
Dat is jouw bedrijfsarts.

Vraag aan jouw baas het telefoonnummer van die bedrijfsarts.
Maar daar een afspraak mee.

De uitspraak van de bedrijfsarts is bindend.

PS:
Gezien al jouw andere werk-gerelateerde
vragen, is het daarnaast altijd goed om met een psycholoog te gaan praten.
Er is duidelijk iets mis met de relatie tussen jou....en werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Die ARBO artsen woden betaald door de werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is een misverstand. Werkgevers zijn verplicht zich deskundig te laten ondersteunen. Dit kan door een interne of externe bevoegde arbodeskundige. Om de verzuimbegeleiding te waarborgen en de werknemers in de gelegenheid te stellen het arbeidsomstandigheden spreekuur te bezoeken, moeten er wel afspraken gemaakt worden of moet er een contract zijn met een geregistreerde bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar feit blijft wel dat de werkgever de Arbo arts betaalt. Wat overigens niet per definitie wil zeggen dat de Arbo arts altijd in het nadeel van de werknemer handelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt de werkgever betaalt de bedrijfsarts,een werkgever kan niet bepalen of je ziek bent,de bedrijfsarts is dan ook een omstreden persoon omdat geldt wie betaalt bepaald en lijkt de bedrijfsarts dus aan de kant van de werkgever te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitspraak van een bedrijfsarts is NIET bindend. Verder klopt het wel wat je zegt. Dus toch maar een plusje :)

Andere antwoorden (7)

Laat je arts een briefje schrijven, dat je voorlopig niet kan werken en stuur dat naar je werkgever.
beterschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan kun je naar de bedrijfsarts, die heeft ook zwijgplicht, maar mag wel aan jouw werkgever doorgeven, dat jij voorlopig niet kan werken.
Als je depressief bent en je huisarts zegt dat je niet moet werken moet je dat ook niet doen, laat je huisarts maar contact opnemen met je baas of laat de psych. dat doen als ze dat wilt, jij moet jezelf de kans geven te genezen dus niet piekeren, laar anderen dat voor je doen!
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedrijfsarts bepaalt of je in staat bent te werken en niet je huisarts,alleen de bedrijfsarts weet wat je kan,dat weet een huisarts niet, sommige bedrijfsartsen volgen de huisarts anderen nemen gewoon hun eigen besluit. Een verhaal van de huisarts kan de bedrijfsarts gewoon negeren. Uiteraard kun je je wel gewoon ziek melden als je het niet aankunt.
Vervelend allemaal zeg. Je hebt je al ziek gemeld? Dan krijg je vanzelf een oproep van het UWV voor een gesprek met de bedrijfsarts. Hij is bevoegd om te bepalen wat je moet doen wat betreft je werk. Als hij besluit dat het beter is voor jouw herstel om geen contact met je werkgever te hebben (teveel druk, bijv) dan hoef je dat niet te doen. Totdat je de bedrijfsarts hebt gesproken, is het verstandig om te doen wat je baas van je vraagt. Mocht het echt teveel druk geven, geef dat dan aan bij je baas. Hopelijk gaat hij dan akkoord met 1 of 2 keer telefonisch contact per week. Hij wil waarschijnlijk op de hoogte blijven van je herstel, en wat je daarvoor doet. De huisarts is niet bevoegd om zich daarin te mengen, de bedrijfsarts wel. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oproep van het UWV voor een gesprek met de bedrijfsarts? Wat heeft het UWV daar mee te maken?
Mis is iets, van ontwikkelingen ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uwv gaat niet over bedrijfsarts.
Je baas of jij zelf kan een afspraak maken bij de bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit ik verkeerd? Ik meen me te herinneren dat ik een oproep kreeg van het UWV als ik in de ziektewet kwam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slimshady: dat ligt aan je CAO. Als je bijvoorbeeld uitzendkracht bent, dan loopt alles rond ziekte via het UWV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks Hippo! Ik dacht al. Heb zelf ook met dit bijltje moeten hakken (geen pretje) en roep dus niet zomaar wat. Zeker niet als het om een gevoelig onderwerp gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UWV komt alleen in beeld als je niet eens bent met een besluit van de bedrijfsart,je kan daar een second opinion vragen.
Als je arts je adviseert even te stoppen dan kan je werkgever niet van je eisen dat je elke dag opbelt. Dus vraag een gesprek met hem aan en leg hem uit wat er aan de hand is
12 jaar geleden
Vraag een gesprek aan bij de arbo-arts en vertel hem/haar wat je hier vertelt. Eventueel kun je vragen of die arts contact opneemt met je huisarts.
De arbo kan dan aan je werkgever zeggen dat jij ziek bent ( eventueel een voorlopige indicatie doen hoe lang) en dat je geen contact met werkt hebt.

De arbo mag niet aan je werkgever zeggen wat je hebt, hij heeft ook geheimhoudingsplicht.

Succes en beterschap!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn mening is dat het oordeel van jou huisarts zwaarder weegt, ook al zal je baas daar wellicht heel anders over denken, bedrijfsartsen heb ik altijd mijn twijfels over, je weet simpelweg niet of ze wel onpartijdig zijn zoals het hoort.

Echter heeft je baas er toch ook niks aan dat door middel van zijn drammerige gedrag nog verder van huis raakt?

Voorkomen is beter dan genezen en als jij een goede verstandhouding hebt met je baas, leidinggevende, komen jullie er als je hersteld bent vast wel uit.

Aangezien jij als werknemer min of meer verplicht bent om alles te doen zodat je snel weer aan het werk kan, hoort een periode ontstressen er ook bij, naar mijn idee.

Juridisch gezien is dit een flutantwoord, dus misschien ook een goed idee om desnoods iemand anders, even juridisch advies in laten winnen....

Sterkte en succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt je netjes ziek gemeld. Over vier dagen bel je hem weer eens op. Als het goed gaat, laat je dat weten. Als het nog niet goed gaat, laat je hem weten hoe lang je behandelaar denkt dat het gaat duren. Je vertelt verder dat zodra er veranderingen optreden je contact zult opnemen.

Als je werkgever het hier niet mee eens is, dan mag hij je naar de bedrijfsarts laten gaan. Bedrijfsartsen wroden inderdaad betaald door de werkgever, maar er bestaan regels. Maken ze beslissingen die niet kloppen, dan kunnen ze voor de tuchtcommissie verschijnen. Dat kan ze hun reputatie, baan en papieren kosten. Daar kijken ze dus wel voor uit.

Houdt je werkgever zich niet aan wat de bedrijfsarts aangeeft (ik ga ervan uit dat deze je ook rust voor zal schrijven), dan verwijs je je werkgever naar het UWV voor het aanvragen van een deskundigenoordeel.

Kom je er met de bedrijfsarts zelf niet uit? Je kunt hem toestemming verlenen om contact op te nemen over je bestaande klachten met je huisarts. Ben je het nog steeds niet eens met de bedrijfsarts, dan kun je zelf een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Dit kost je dan wel 50 euro.

Laat je niet voor het blok zetten met je werkgever. Blijf vriendelijk, maar wees wel duidelijk dat de extra druk niet goed is voor je herstel.

Succes, sterkte en beterschap gewenst.