Collega is te streng, wat kan ik hier aan doen?

Ik ben samen met een andere collega vulploegleider in een supermarkt. Wij hebben allebei andere avonden. Ik krijg steeds vaker te horen dat hij veel te streng is en dat mensen hierdoor niet graag met hem willen werken. Op het werk is ook een meisje dat, zoals zij zelf zegt, nogal 'lomp' is en dus regelmatig last heeft van kneuzingen en dergelijke. Lastig, maar er is rekening mee te houden.

Mijn collega plaatst echter opmerkingen als 'wat heb je nu weer?' op een geïrriteerde toon. Gisteren was het zelfs zo dat hij op 'mijn avond' naar haar toe is gegaan en gevraagd heeft 'en, heb je nu ook weer wat?' en toen weggelopen is.

Toen ik het hoorde van het meisje was ik van binnen flink boos, maar heb besloten om er niets van te zeggen. Mijn collega zou namelijk dat meisje nog meer de grond in boren. Het meisje heeft ook, na vragen door mij, gezegd dat zij zich buitengesloten voelt op de avonden dat mijn collega de avond heeft. Bij mij heeft ze dit niet, ik geef haar dan ook de aandacht die ze nodig heeft.

Hoe kan ik deze situatie veranderen? Het lijkt mij niet goed als mijn collegavulploegleider 'Pitbull' genoemd wordt door de mensen die onder hem werken. Overleg met de chef is mogelijk, maar zal weinig uithalen. Hij is namelijk een maatje van de chef. Hij doet overigens tegen bijna alle collega's zo streng, maar tegen het hierboven besproken meisje wel het ergst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

hoezo overleg met de chef is niet mogelijk?
dus moeten jullie het maar nemen..
nee praat met je collega en je chef..vertel hen dat niet alleen jij er last van hebt maar iedereen..
ik neem aan dat het bedrijf waar je voor werkt ook een directie heeft..
lost het probleem zich niet op...ga naar de directie toe, leg hem uit waar het bedrijf mee werkt, en dat de sfeer er niet beter op word..
dan heb jij het geprobeerd, en kan je niet anders dan iemand inschakelen die het kan oplossen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je collega en jij voeren dezelfde taken uit, alleen doet hij dat op een veel bottere manier. Kennelijk beschikt hij over minder sociale vaardigheden dan jij.
Bovendien schrijf je dat hij het "maatje van de chef" is, zodat je van die kant weinig steun kan verwachten.

In feite is dus sprake van een conflict van medewerkers met hun baas, die toevallig een collega van jou is. Een lastige situatie, want eigenlijk ben jij helemaal geen partij in dat conflict. Logisch (en prijzenswaardig!) dat je ze wilt helpen, maar in dit geval vind ik dat je ook aan je eigen positie moet denken. Als jij je in een conflict mengt waar je eigenlijk geen deel van uitmaakt, manoeuvreer je jezelf in een lastige situatie!

Het zijn de medewerkers zélf die volgens mij het initiatief moeten nemen om gezamenlijk (!) naar de chef te stappen om over het gedrag van je collega te klagen. Jouw rol (op de achtergrond) kan zijn dat je ze, in algemene zin, het advies geeft om bij een conflict gezamenlijk naar de chef te stappen. Het zou me niets verbazen als de chef daarna aan jou vraagt hoe jij over de situatie denkt. Dát is het moment waarop je je mening kwijt kunt!

Nogmaals: het is de verantwoordelijkheid van de chef om iets aan de misstanden te doen, niet de jouwe! Als je wel een actieve rol claimt, loop je het risico dat je aan het kortste eind trekt en de dupe wordt van een conflict waar je zelf feitelijk buitenstaat.
Pieter2011
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Precies. +1
Vraagjessteller, jij kan helpen door de avonden dat jij met de werknemers werkt in een aangename werksfeer te laten verlopen. Dring niet aan bij het meisje dat zij haar gevoelens uit. Dat zou alleen zin hebben wanneer jij haar daadwerkelijk kon helpen maar zoals het er nu uitziet weet jij ook niet hoe het te veranderen, dus wek niet de indruk bij haar dat je kan helpen als je dat (nog) niet kan. Dat is alleen maar extra teleurstellend voor haar.

Misschien gaan de werknemers na verloop van tijd wel aan jou vrágen of je wilt bemiddelen, dan is het een ander verhaal. Dan zou je een neutrale bemiddelaar kunnen zijn tussen hen en de chef als je wilt.
Maar ga je er niet vanuit jezelf persoonlijk mee bemoeien, zij moeten het initiatief nemen, zij hebben er last van.
Het is tot nu toe iets tussen hen en de Pitbull.
In wezen heb jij er (nog) niets mee te maken, hoewel ik heel goed begrijp dat jij dat anders voelt.

Wees een goede vulploegleider, neem waar, wacht af en laat de situatie zich ontwikkelen. Dan wordt het vanzelf helder of je wel of niet iets moet doen en zo ja: wát je dan het beste kan doen.