hoeveel pensioen mag je jaarlijks belastingvrij sparen als zzp-er?

mijn nichtje is zzp-er en heeft geen pensioen, maar houdt dit jaar wel wat geld over in haar bedrijfje, mag zij een deel hiervan belastingvrij (of met aftrek) in een pensioenfonds stoppen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bepaald percentage vaak al gauw n 8 -16 000 euri: je kan dat mi beter in onroerend goed investeren : en evt prive verhuren , kun je via box 3 beladtingvrij uitgeven ,
ronron1212
10 jaar geleden
hoe bedoel je belastingvrij?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@robseverin, dat is een goed idee, maar voor dat bedrag koop je nog niks, het is een eerste winst voor een onderneemster die pas 3 jaar bezig is en wat apart wil zetten voor 'later'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron1212
Nuja, niet geheel belastingvrij, maar zonder dat je gelijk IB erover moet afdragen, ik weet dat er regelingen zijn waarbij je dus via een pensioenregeling pas veel later hoeft af te rekenen en met korting toch kan reserveren
ronron1212
10 jaar geleden
Frankies vertel dan even welke regelingen want daar vragen ze naar
ronron1212
10 jaar geleden
Ik vraag hier hoe bedoel je belastingvrij sparen die vraag snap ik niet.

Het beste antwoord

Banksparen voor zelfstandigen

Banksparen lijkt een “gewone” spaarrekening bij een bank waarop u rente ontvangt. Banksparen is echter niet zo maar een spaarrekening. Het is sparen op een geblokkeerde rekening met fiscaal voordeel. Het is bedoeld als sparen voor uw pensioen en het bedrag dat u jaarlijks spaart kunt u van uw bruto inkomen aftrekken. U betaalt minder inkomstenbelasting en spaart het volledige bruto bedrag voor uw pensioen. Er kan naar keuze één keer per jaar ingelegd worden of u kunt periodiek bijstorten. Sparen is niet verplicht , maar het is wel verstandig periodiek in te leggen, zodat u op uw pensioendatum voldoende kapitaal bij elkaar heeft gespaard. Het kapitaal is niet vrij opneembaar en de (pensioen)uitkeringen worden t.z.t. belast. Eerder opnemen heeft fiscale gevolgen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Storten in een pensioenfonds is als ZZP-er nog niet mogelijk, maar er is er wel een in opmaak, zie bron

Een ZPP-er met een eenmanszaak mag jaarlijks 12% van de winst reserveren voor pensioen via de zogenaamde "Fiscale oude dagsreserve" (FOR) Ook is het mogelijk dit bedrag door te storten in een bancaire lijfrenterekening.

Voordelen van FOR en/of lijfrente zijn belastinguitstel (tot na je 67e), een gunstiger fiscaal regime (na je 67e), telt niet mee bij vermogen box 3 en - last but not least- de in een (bancaire) lijfrente gestorte bedragen zijn beschermd tegen faillissement (de FOR zelf is dat niet!)