Mijn werkgever wil dat ik dichter bij mijn werk kom wonen om een vaste aanstelling te krijgen, anders vervalt mijn vergoeding.

In het huisreglement staat een vergoeding maar die komt voor mij te vervallen als ik niet verhuis. Mag dat?? Anderen krijgen die vergoeding wel. Ik kan dus een vaste aanstelling krijgen maar daar staat dan in dat ik geen reiskostenvergoeding krijg als ik niet verhuis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Je hebt nu dus een tijdelijk contract. Ik ben benieuwd wat voor problemen er waren in de tijd dat je er nu werkt in relatie tot de afstand van woon-werk.
Je schrijft dat anderen die vergoeding wel behouden. Wonen die dan net zo ver als jij? Is het verschil klein?
Zijn er redelijke problemen te noemen die gaan spelen door de afstand tot je werk, als je in vaste dienst komt?
Dat soort zaken zijn belangrijk om te onderzoeken hoe reeel het is dat hij dit van je eist.
Als je collega's onder dezelfde omstandigheden wel een vergoeding behouden en niet hoeven te verhuizen, is dit een voorbeeld van ongelijke behandeling. Dat mag dus niet.
Als je werkgever specifiek heeft aangegeven bij jou start met het tijdelijke contract dat deze maatregelen gaan gelden als je niet verhuist, dan is dat iets waar je bewust voor hebt gekozen. Wist je dit niet en is er sprake van ongelijke behandeling, geen goede redenen (voor je baas) dat die afstand echt een probleem zijn om je werk goed te kunnen doen, op tijd te komen etc., dan lijkt het een onredelijke eis.
Volgende stap is dan om juridisch te checken of dit wel mag.
Staat het op papier dat hij om die reden je contract anders niet verlengd (of kun je dat op papier krijgen)? Dan heb je iets om te bewijzen dat dit nu (opeens) van je wordt geeist, terwijl daar geen sprake van was bij je tijdelijke aanstelling.
Zoek naar de feiten die jou helpen om te onderbouwen waarom dit niet eerlijk is van je werkgever. Overleg het zakelijk (geen verwijten, emoties, scheldpartijen etc.) en lukt dat niet, stap dan naar een rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket om het aan te vechten als blijkt dat dit kans van slagen heeft. Dat is dus o.a. afhankelijk van bovenstaande feiten.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op zich mag dat natuurlijk niet maar hij kan wel besluiten om je dan gewon geen vaste aanstelling te geven. Ik vind dit eigenlijk niet kunnen, eigenlijk is het chantage en als hij jou een goede kracht vind is dit héél vreemd. Maar zolang je geen vast contact hebt kan hij doen wat hij wil. Hij kan zonder opgave van reden je geen contract-verlenging aanbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een relevante reden is waarom jij snel op je werk moet kunnen zijn mag hij dat van je vragen. Bv als je crisisdiensten moet draaien of om andere reden snel aabwezig moet kunnen zijn.
Is dit niet het geval dan is het een rare eis en zou ik dat met hem of p&o bespreken . Reiskosten zijn er in bepaald aantal categorien, boven de 20 km (in mijn cao, misschien is de jouwe iets anders) maakt het zowizo niet meer uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen vallen niet onder een CAO.
Of het helemaal legaal is kan ik niet stellen ik ben geen jurist maar bij ons op het werk was het net zo. Mensen die TE ver weg woonden, kregen de keus, verhuizen of geen reiskostenvergoeding, ECHTER bij ons lag de grens wel behoorlijk ver weg (>100 km volgens mij).

Ik kan me er wel iets bij voorstellen (al zet je er niet bij hoe ver het is bij jou), maar al dat ge reis is op de lange termijn wel heel vermoeiend. Bij ons zag je ook dat de mensen die ver weg woonden toch wat vaker iets eerder vertrokken,

En wat dacht je van alle bijkomende ongemakken. Wij krijgen in principe verlof om bijv naar de huisarts of tandarts te gaan, vrijwel iedereen heeft die in zijn woonplaats. Woon jij 2 uur reizen van je werk en ga je naar de dokter kom je nooit voor 11 uur op je werk, daar zitten ze natuurlijk ook niet op te wachten.
13 jaar geleden
Wettelijk is er niets vastgelegd over reiskostenvergoeding. Dat recht heb je alleen als het in je contract staat, in de cao of bedrijfsregeling. Vraag bij je werkgever of personeelszaken na waarom collega's wel in aanmerking komen. Misschien is de regling geschrapt vanwege de crisis... Je zou nog even aanvullende vragen kunnen stellen bij het juridisch loket, zie bron.