Wat houd een contract bij een payroll bedrijf in?

Ik heb een nieuwe baan en die werken via 'Please' payroll.
Nu heb ik hier nog nooit van gehoord en op internet kan ik niet heel veel duidelijkheid vinden.
Ook is mijn bruto uurloon inc vakantiegeld en inc vakantieDAGEN! Hoe zit dit dan? Dan krijg ik deze direct uitbetaald maar hoe wil ik dan ooit een vrije dag opnemen?
Heeft iemand ervaringen met payroll en kan iemand mij uitleggen wat het nou eigenlijk is?
Zitten er voordelen of/en nadelen aan voor mij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (5)

Bedrijven die met het systeem Payroll werken geven hun administratie, personeelszaken, enz. uit handen. Je werkt voor bedrijf X maar op papier ben je in dienst van Payroll.

Payroll Please heeft ook een eigen CAO, daar val je dus ook onder.

Bij vakantiedagen staat o.a. dit:

5. Vakantie en verlof
Artikel 5.1. Vakantie
De werknemer heeft jaarlijks recht op 25 vakantiedagen met behoud van salaris op basis van een fulltime dienstverband. De werknemer en de relatie van werkgever stellen, in wederzijds overleg, de vakantiedagen vast.
Artikel 5.2. Opbouw van vakantierechten
1. De werknemer die op 1 januari van enig jaar in dienst is, heeft in dat jaar recht op 25 dagen vakantie met behoud van salaris. Het recht op opbouw start op het moment dat het dienstverband aanvangt.
De werknemer die in de loop van een kalenderjaar in dienst komt of uit dienst gaat, heeft over dat jaar per volle maand dienstverband recht op 1/12 deel van de vakantiedagen.

Over het salaris:

Artikel 6.2. Salaris
De vaststelling van het salaris zal geschieden op basis van de geldende CAO van de relatie van werkgever. Als geen CAO bij de relatie van werkgever van toepassing is, zal de relatie van werkgever in overleg met de werknemer het salaris overeenkomen.

enz. (zie voor de verdere CAO in bron 1)

Sommige zaken zoals de hoogte van het salaris zullen wel door je 'eigen bedrijf' worden bepaald. Vraag dus in het bedrijf waar je werkzaam bent wat de betekenis is van die brutobedragen of bel met Payroll Please tijdens werkdagen 0800-2357532. (zie in bron 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle financiële zaken lopen via het payrollbedrijf. Maar vrij vragen moet je doen bij de werkgever waar je arbeid verricht. Het is voor de werkgever een voordeel omdat ze geen verplichtingen naar jou toe hebben. Voor jou is het omslachtiger omdat je elke week aan het payrollbedrijf moet doorgeven hoeveel uren je gewerkt hebt. De werkgever accordeert dit eerst, en daarna kan je uitbetaald worden.
Amadea
11 jaar geleden
In aanvulling op bovenstaande antwoorden: het grote nadeel voor jou van betaald worden via een payroll bedrijf is dat je nauwelijks onslagbescherming hebt. Mocht het bedrijf van je af willen dan eindigen zij de overeenkomst met het payroll bedrijf. Dat kan dan vervolgens vrij eenvoudig de overeenkomst met jou beëindigen vanwege bedrijfseconomische redenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feitelijk treedt je in dienst bij de payrollonderneming en die is ook je werkgever. De plek waar je feitelijk gaat werken is eigenlijk een opdrachtgever. Net zo'n beetje als bij een uitzendbureau, alleen dan met een ander soort CAO.

Het voordeel voor een werkgever is dat deze zich niet druk hoeft te maken over zijn personeelsadministratie, want hij hoeft alleen maar de gewerkte uren accorderen. Ook zitten alle plichten/risico's voor rekeningen voor de payrollonderneming zoals bij ziekte. Daarnaast is het mogelijk om meer tijdelijke contracten aan te bieden. Als je gewoon in dienst treed mag je maar 3 keer een tijdelijk contract (totaal max 3 jaar) en bij een payroll is het sowieso 4 jaar en ik meen iets van 12 contracten. Daarnaast heeft het bedrijf langer de tijd om te kijken of je in het team past ed.
Daarnaast kan het nadelig zijn dat je niet onder de CAO van de onderneming waar je werkt valt. Bijvoorbeeld mbt pensioenopbouw. Ook is het zo dat het ontslagrecht ongunstiger voor je is, omdat er een aparte regeling voor is de payrollbranche.

Een voordeel kan zijn dat uitbetaling van loon soms wekelijks plaatsvindt. Daarnaast is het zo dat als er geen werk meer voor je is, de payrollonderneming weer werk voor je gaat zoeken. Ook kun je opdrachtgevers weigeren. Maar echt veel voordelen kan ik verder niet vinden, waarschijnlijk zitten de voordelen meer aan de kant van de opdrachtgever.

Ik heb even naar heet loonstrookje gekeken. Stel je hebt een contract voor een bepaalde tijd, dan worden de vakantiedagen en je vakantiegeld voor je gereserveerd (link 3 bij punt 19 en 20).
Als je op basis van oproep werkt, dan worden deze uren en geld direct uitbetaald (punt 26 en 27). Je hebt namelijk wel recht op deze uren/geld, maar omdat je geen vaste uren werkt, kun je ook niet echt vrij nemen. Als je dus vrij wilt, moet je aangeven dat je op een bepaalde dag/periode niet ingepland wilt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Please is een payroll bedrijf , dat betekent dat het bedrijf waar je gesolliciteerd hebt jou niet zelf in dienst wil nemen maar dat uitbesteed aan Please. Please is dan jouw werkgever op papier.

Please heeft een eigen CAO, daar kun je gedurende 78 weken via het uitzendbeding werken, dwz geen werk geen loon. Gedurende 4 jaar kun je 8 contracten krijgen.
(in de wet mag maar 26 weken uitzenden, en 3 jaar 3 contracten, maar via CAO mag je afwijken CAO is afgesloten met vakbond ABW, voor klachten moet je daar zijn ;-).

Vakantiedagen. jouw loon is inclusief vakantiedagen, dat betekent niet dat je geen vrij kunt nemen, je hebt altijd recht op vakantie, alleen krijg je dan geen loon. dat heb je al gehad.

Voordelen payroll voor jou, geen.
Ik zou proberen om met het bedrijf waar je werkt af te spreken dat je daar in dienst komt. het payroll bedrijf verdient er namelijk aan.

nadeel: je raakt makkelijker je werk kwijt dan mensen die in dienst zijn bij de opdrachtgever.
Verder gelden er voor payroll werknemers hele soepele ontslagregels(zie bron)

Verder heb je recht op hetzelfde loon als de mensen die hetzelfde werk doen maar dan in dienst zijn bij de opdrachtgever. Ook niet alle payroll bedrijven houden zich daar aan. Controleer het zelf.

Zie payroll helpdesk vakbond cnvflex(zie bron)