moet je voor een dokters of tandarts afspraak een vrije dag opnemen?

afspraak om 10 uur s'morgen bij specialist ben dan later op kantoor

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Dan moet je even doorgeven dat je eerst naar de tandarts komt en later weer aanwezig bent. Dat valt onder bijzonder verlof. Je moet het wel even laten weten dus, maar het kost je geen vrije- of vakantiedag.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tegenwoordig noemen ze het ook vaak kort-verzuim-verlof, en is bijzonder verlof meer voor onverwachte calamiteiten (zoals een begrafenis, of brand in huis oid).

Er zijn ook wel grenzen aan ; met name bezoeken aan dokter of tandarts die niet acuut zijn, kun je niet wekelijks mee wegkomen. Sla er je CAO op na, daar staat vaak ook wel een en ander specifiek in vermeld. Het ene bedrijf is soepeler dan het ander. Het probleem is de mate van noodzakelijkheid / calamiteit van een dergelijk bezoek.

Zo is een afgebroken tand weer iets anders dan een controlebezoekje, en heeft niet iedereen werktijden waardoor in je vrije tijd gaan een optie is. Bespreek het dus even met je baas, dan weet je precies waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hoeft geen vrije dag op te nemen , volgens mij heb je recht op 2 uren voor tandarts en dokter
wel even doorgeven dat je wat later komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de meeste CAO 's is geregeld wat er voor dokters bezoek verzuimd mag worden.
Er is al 2 uur genoemd, dat geldt inderdaad meestal voor huisarts en tandarts.
Moet je voor onderzoek naar een ziekenhuis dan is het gewoon de tijd die je ermee bezig bent.
Als werknemer heb je nu eenmaal geen invloed op afspraken met een ziekenhuis.

Die 2 uur kan te kort zijn als je ver van je werk woont en dus veel moet reizen voor die afspraak.
Op mijn werk , flexibele arbeidstijden, kan dat opgevangen worden door een dag eerder of later te compenseren voor de extra tijd die ik afwezig was.
Afhankelijk van je werk(gever) zou ook thuiswerken een optie kunnen zijn op een dag dat je naar de dokter gaat.